Betalingen

Deze Achterkrant gaat weer een keertje grotendeels over geld, factureren en andere zaken die daarmee te maken hebben.

Foutje

Zoals u waarschijnlijk weet, hebben we de prijzen voor de ADSL starter producten niet verhoogd. Dat betekende echter wel dat we in onze administratie het excl. BTW bedrag moesten wijzigen voor die producten. Nu blijkt dat bij één product foutief te zijn gedaan. Daar hebben we een te laag bedrag ingevoerd. Voor de klanten die dat product afnemen, wordt dat deze maand verrekend.

Onze excuses hiervoor. Zie het maar als een rentevoordeel.

E-mail

Bijgesloten vindt u een groene kaart. Daarmee kunt u aangeven dat u wenst dat we de facturen in de toekomst via e-mail toesturen. De vorige oproep via de Achterkrant heeft een aantal reacties opgeleverd. Het blijkt echter dat een aantal mensen de Achterkrant niet leest. Anderen hebben het wel gelezen, maar toen is de factuur in de administratie verdwenen en is men vergeten het e-mail adres door te geven. We hopen door deze extra kaart, die u gewoon naast uw monitor kunt leggen, u te herinneren aan het doorgeven van een e-mail adres.

Op de kaart staat dat we € 1,- in rekening gaan brengen als we de factuur niet per e-mail kunnen gaan sturen. Die kosten gaan we op enig moment in rekening brengen, maar nog niet gelijk. U krijgt hier nog nader bericht over. U heeft dus nog even de tijd om uw adres door te geven.

Contract

Indien u een nieuw bestelformulier cq. contract downloadt voor een nieuw product, zult u zien dat u daar al e-mail adressen op kunt geven voor alle contactpersonen en dus niet alleen voor de financi7euml;le administratie. We hebben het veld voor het opgeven van het faxnummer verwijderd. Dat nummer wordt door ons nooit gebruikt. Ik kan me niet herinneren wanneer we de laatste keer een fax hebben verstuurd. Zelfs organisaties die in het verleden vanwege bewijsbaarheid de fax verkozen, kiezen tegenwoordig gewoon voor e-mail.

Incasso

Een andere wijziging op de contracten is het deel betreffende de automatische incasso. Vanwege SEPA hebben we dat moeten wijzigen. Nu kunnen echter ook buitenlandse klanten, voor zover ze in een Euro-land zitten, aangeven dat ze incasso willen gebruiken.

SEPA schrijft ook de tekst voor. Die is derhalve duidelijk anders dan gebruikelijk in Nederland. We raden u aan om die goed te bestuderen evenals de mogelijkheden om incassos stop te zetten of tijdelijk te bevriezen. Ook dat is gewijzigd.

IBAN

Zoals al in een eerdere Achterkrant aangegeven gaan we over naar IBAN. We zijn bezig met de conversie van alle rekeningnummers. Het blijkt echter dat een aantal rekeningnummers volgens de IBAN conversiesystemen niet bestaan. Nadere bestudering geeft aan dat de bank niet mee lijkt te doen aan IBAN. Als dat bij u het geval is, dan vragen we u hierover contact met uw bank op te nemen. Op dit moment betreft het voornamelijk rekeningen bij de Bank der Nederlandse Gemeenten.

We verzoeken u in twijfelgeval bij uw bank uw IBAN op te vragen en ons dat mede te delen.

Onbetaalde facturen

We gaan dit jaar actiever achter klanten aan die een aantal facturen onbetaald laten. U kunt een paar telefoontjes van ons verwachten waarbij de laatste dan zal melden dat bepaalde diensten geblokkeerd gaan worden tot de betaling bij ons binnen is. Het spijt ons dat we deze maatregelen moeten nemen, maar ook wij moeten onze facturen tijdig betalen.

Beveiliging

Als afsluiting nog even een stukje dat niet betrekking heeft op geld. Al kan dat ook verdwijnen als er geen rekening gehouden wordt met beveiliging. Iedereen heeft wel gehoord van virussen die proberen bankgegevens te achterhalen of waarmee computers gegijzeld worden. Niemand is meer veilig.

Dat is ook de reden dat Internet Access Facilities beveiliging hoog in het vaandel heeft staan. Als wij iets opvangen over mogelijk problemen op onze site of op de site van onze klanten, dan gaan we daar gelijk achter aan. Zelfs als het op een site van een klant van een klant van ons proberen we de juiste personenen te vinden.

Dat blijkt jammer genoeg niet bij iedere provider gebruikelijk. Dat merkte ik toen ik contact opnam met een andere lokale provider. “Dat is een klant van een reseller.” was hun enige reactie. Jammer, want we moeten allemaal samenwerken om internet veilig te houden.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Digitaal
Older// Redundantie