Factureren

De laatste maanden zijn we druk bezig om onze administratie simpeler te maken. U, als klant, merkt daar niet veel van. Het enige dat u tot nu toe gemerkt zou kunnen hebben, is dat voor een aantal producten de omschrijving is gewijzigd. Die is meer in lijn gebracht met overeenkomstige producten. Maar er gaan de komende tijd nog een aantal zaken veranderen, die wel merkbaar zullen zijn.

Factuurregel

Zoals ik al schreef, wijzigt in een aantal gevallen de omschrijving van een dienst. Daarbij hoort ook de factuurcode, zoals die in de eerste kolom op een factuur staat. Het is de bedoeling dat die duidelijker wordt en ook echt aangeeft welk product het betreft of tot welke productgroep het product behoort.

Zo stond in het verleden bij iedere regel die gerelateerd was aan een dedicated server de tekst "LEASE" in die kolom. Nu zult u langzaam maar zeker meer codes terugzien, zoals "IPRANGE" of "BACKUP" Verwacht dat nu niet gelijk op iedere factuur. We hebben gekeken naar mogelijkheden om een en ander te automatiseren, maar we staan bekend om onze maatwerkoplossingen. En dus bevat de administratie ook veel maatwerkregels.

Een ander punt dat we aan gaan pakken, maar waarbij we nog niet goed weten hoe dat moet, is de kolom met aantallen. Daar zouden oorspronkelijk alleen hele getallen nodig zijn. Voor aantal ingebelde minuten, gebruikte diskruimte e.d. Maar tegenwoordig komen we in onze administratie ook niet-gehele getallen tegen. Als iemand bijvoorbeeld halverwege de maand zijn ADSL-verbinding laat upgraden, krijgt hij de halve maand van de oude verbinding gecrediteerd. Dan zou er dus bij aantal "0,5" moeten komen te staan. Vanwege de afronding naar een geheel getal, verschijnt er echter "1" Alleen aan het bedrag is te zien dat het niet een hele maand is die gecrediteerd wordt.

Nog een punt van aandacht zijn de data, zoals ingangsdatum van het product en de start- en einddatum van de gefactureerde periode. Die nemen erg veel ruimte in beslag, die we liever ergens anders voor gebruiken. Als u ideeën heeft, horen we dat graag.

Portokosten

We versturen onze facturen iedere maand via PostNL. Een aantal van onze klanten is echter al overgestapt op de ontvangst van facturen via e-mail. We willen u verzoeken om dat ook te overwegen. We gaan allemaal meer zaken digitaal doen, dus waarom het verzenden van factureren niet. Dit heeft een aantal voordelen. U krijgt de factuur enkele dagen eerder dan voorheen. Maar dat is natuurlijk niet het voornaamste. Nee, u ontvangt ook de Achterkrant enkele dagen eerder.

Het biedt ons natuurlijk ook voordelen. We zijn geen tijd en geld kwijt aan afdrukken, papier en porto. We kunnen die tijd en dat geld dan besteden aan een betere dienstverlening, wat weer een voordeel voor u is. Daarom overwegen we om hiervoor kosten in rekening te brengen. Net als we verzendkosten in rekening brengen bij het gratis modem bij White Label ADSL.

IP adressen

Een wijziging die een aantal van u misschien wel zult merken vanaf deze factuur heeft betrekking op de facturering van IP ranges.

Sinds enige tijd nemen een aantal klanten ook IPv6 adressen af. Die moeten eveneens aan het CIOT verstrekt worden. De software hiervoor is onlangs herschreven. Toen is al besloten dat het een tijdelijke oplossing zou zijn. De adminstratie van IPv4 adressen was namelijk een rommeltje geworden met verschillende oplossingen voor ADSL, co-locatie en dedicated servers. In juni is de hele administratie van IPv4 adressen overhoop gegooid en opgeschoond.

Dat betekent dus dat alle IP ranges vanaf nu per jaar gefactureerd worden. Dat geeft wel een probleem voor de contracten waar nu een IP range per maand gefactureerd wordt. Om de administratie direct op te schonen, zijn die maandproducten uit de administratie verwijderd. Ze kunnen dus ook niet gedurende de rest van het jaar gefactureerd worden. We hadden dit op kunnen lossen door het nieuwe jaarproduct partieel, voor de rest van het jaar, te factureren. Dat zou echter flink wat werk met zich meebrengen en u misschien in verwarring brengen. We hebben daarom besloten om dat niet te doen en in plaats daarvan de resterende maanden kwijt te schelden. Er komen dus geen regels meer voor IPv4 adressen tot de start van een nieuwe jaarperiode.

Administratieve gegevens

Zoals in vorige Achterkranten aangegeven, hebben we een nieuw rekeningnummer.

Bank: ABN AMRO
Rekeningnummer: 45.00.79.104
IBAN: NL27ABNA0450079104

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Vakantie