Toekomst

Sinds de vorige Achterkrant is er niet veel gebeurd. Veel tijd is natuurlijk gegaan in het voorbereiden van de kerstdagen en, voor sommigen, de aanschaf van vuurwerk voor de jaarwisseling. Er is wel iets gebeurd met Ineternet Access Facilities en Twents Datacentrum. Iets waar we heel 2015 mee bezig zijn geweest en dat net voor de jaarwisseling tot een conclusie is gekomen. Maar daarover later in deze Achterkrant meer informatie.

Storingsdienst

Zoals gebruikelijk hadden Pauline en ik de storingstelefoon overgenomen van Leon en Manuel . Zij konden dan een rustige kerst vieren met hun familie. Wij zouden toch samen zijn als er iets gedaan moest worden. Gelukkig was er niemand die echt in de problemen raakte tijdens de feestdagen. We zijn niet gebeld. Maar we kregen wel een paar piepjes omdat een server het wat druk bleek te hebben. Het bleek uiteindelijk een foutje in de configuratie te zijn, waardoor hij wat meer naar de disk wilde schrijven dan gebruikelijk was. Dat is natuurlijk binnen korte tijd hersteld.

Het tweede setje piepjes had betrekking op één van de externe routers. Die had er geen zin meer in. Omdat wij al onze externe verbindingen over twee (redundante) routers laten lopen, heeft niemand hier last van gehad. Het probleem was trouwens al eerder opgelost dan we zelf hadden verwacht. Manuel zou die dag de storingsdienst weer terugnemen en was, ter voorbereiding daarop, al aan het kijken op onze management portal. Hij had daar de storing al gezien en herstelmaatregelen genomen, voordat wij konden reageren op het piepje op de storingstelefoon.

Management portals

Ja, natuurlijk hebben we een management portal. Eigenlijk hebben we een hele set aan portals. Voor de monitoring van onze dienstverlening en die van een aantal van onze klanten gebruiken we Nagios. Dat softwarepakket houdt de diverse servers, switches, routers en diensten in de gaten. Als daar iets mee mis is, krijgt de storingstelefoon een SMS met de relevante informatie. We hebben expliciet gekozen voor SMS, omdat het geen zin heeft een e-mail te sturen naar de storingstelefoon als de mailserver niet werkt. Of als de internetverbinding er uit ligt. Om die reden hebben we er ook voor gekozen om geen gebruik te maken van diensten waarbij een e-mail wordt omgezet naar een SMS. We gebruiken een standaard, goedkope telefoon die via USB wordt aangestuurd vanaf een Raspberry PI. Die krijgt zijn gegevens van onze management server.

Een andere portal voor het beheer van onze diensten, is RRDTools. Die tool geeft ons grafieken van het verkeer van alle poorten van onze switches en routers. Als we vreemd gedrag zien op ons netwerk, kunnen we dit redelijk snel terugvoeren tot de server die het veroorzaakt door het vergelijken van de grafieken. Zo hoeven we niet in het verkeer te kijken om op zoek te gaan naar identificerende informatie.

Een andere portal die we gebruiken, is die voor de administratie. Daarin is te vinden welke diensten gebruikers afnemen en beheren we de configuratie van die diensten. Je zou kunnen zeggen dat deze laatste portal de zachte kant van IAF beheert.

NovoServe

Zoals in de inleiding al aangegeven, zijn we dit jaar bezig geweest met een belangrijke wijziging rond Internet Access Facilities en Twents Datacentrum. Dit heeft op de valreep van 2015 geresulteerd in de overdacht van alle aandelen van IAF en TDC van J.P. Middelink Holding B.V. aan NovoServe B.V. We hebben er het volste vertrouwen in dat de eigenaar van NovoServe, Sjoerd van Groning, beide bedrijven zal leiden zoals u al bijna 25 jaar van ons gewend bent. Sjoerd wordt ondersteund door een aantal gekwalificeerde medewerkers. Natuurlijk zullen ook Manuel en Leon u blijven ondersteunen. Pauline en ik zijn, zeker in het begin, nog nauw betrokken. Al is het alleen maar om er voor te zorgen dat u, onze trouwe klant, kunt blijven bouwen op de dienstverlening die zo gewoon is geworden.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Internet helpt
Older// What to write?