Ijsland

Vindt u dat er ook zo vreemd uitzien? Dat klopt dan. Volgens de site van Taaladvies is de ij (of eigenlijk ij) een enkel teken. Dus zou het IJsland moeten zijn. Nederland is het enige land dat de ij als afzonderlijk teken ziet. Er zijn niet veel landen die tekens gebruiken, die in geen enkel ander land meer gebruikt worden. Je hebt natuurlijk het Chinees, Japans e.d., maar daar is het hele alfabet anders. Al kun je daar natuurlijk niet eens over een alfabet spreken. Het enige andere land, dat ik ken, is IJsland met de eth (Ð en ð) en de thorn (Þ en þ).

Vakantie

Ik heb veel te maken gehad met die speciale tekens, evenals accenten op de meest vreemde plaatsen, toen ik in juni naar IJsland op vakantie ben geweest. Het plan was om dit jaar weer een keer naar Ierland te gaan, maar een wijziging van één letter bracht ons in IJsland. Even een weekje er tussenuit in het land van schapen, vuur en ijs. Schapen hebben we veel gezien. Ijs (IJs?) hebben we ook veel gezien en gevoeld. Vuur hebben we niet gezien. Dat is (gelukkig) alleen zichtbaar op een (groeiend) eiland voor de zuidwestelijke kust. We hebben wel veel gevolgen gezien van het vuur dat .sland altijd al in de ban heeft gehad.

Bij onze (letterlijke) rondrit kruisten we velden met lavaknollen. Duidelijke bewijzen van rollend lava dat beetje bij beetje afkoelde. Andere stukken weg waren aangelegd over grote hoeveelheden puin en gruis. Dat waren voorbeelden van gesmolten gletsjers, waarbij het altijd al meegevoerd puin nu eens massaal achtergelaten was. Bovendien op plaatsen waarbij het niet door latere waterstromen netjes naar de oceaan was afgevoerd.

Ook leuk om op te vertoeven waren de stranden. Niet het witte van de Nederlandse stranden, maar ook niet de kiezelstranden zoals die op veel andere plaatsen te vinden zijn. Het zand is zo fijn en kleverig als Nederlands zand, maar zo zwart als as. Wat het in de meeste gevallen ook was. Restanten van de asuitbarstingen van de vulkanen. Dat valt ook op als je in de noordoostelijke hoek van het eiland binnendoor steekt en over hoogvlakte rijdt. Soms rij je uren met aan beide zijden van de weg alleen maar asvelden. Indrukwekkend, maar soms ook saai.

Nu moet u niet denken dat we niet hebben genoten van de vakantie. Het was heerlijk. Een enkel hotel viel wat tegen, maar in de meeste gevallen was het hotel net nieuw, gerenoveerd of men was er mee bezig. Ook de walvissen waren iets om nooit te vergeten, evenals de ijsbergen in de Blue Lagoon. En waar kun je een rondje om een waterval lopen?

Nu vraagt u zich natuurlijk af “Hoe zit het met de Geysir?” Tja, die hebben we niet gezien. De afstand tot Reykjavik was verkeerd ingeschat, waardoor we er geen bezoek meer aan konden brengen. Dat betekent alleen dat we nog wat te doen hebben als we weer een keer naar .sland gaan.

Banken

Wie kent niet de bankencrisis. We komen hier nu langzaam uit, maar .sland is dat stadium al voorbij. Zij hebben dan ook niet getracht de banken met veel belastinggeld in het leven te houden. Zij hebben de directie van de banken niet beloond met nieuwe, grote bonussen voor hun falen. Nee, in IJsland is de directie aangeklaagd en zijn banken gewoon failliet gegaan. Sommige banken zijn vervolgens doorgestart, maar niet meer met de grote schuldenlast en met een directie die weet dat ze aansprakelijk zijn voor hun handelen. Net als in ieder ander bedrijf dat er een zooitje van maakt.

Je ziet ook dat de IJslanders er in geloven. Ze zetten zich in om het land er weer bovenop te helpen en dat lijkt goed te lukken. Vanwege het unieke karakter van het land richten ze zich in eerste instantie op toerisme. IJsland bevindt zich daarvoor op de perfecte locatie, precies tussen Europa en Amerika. Voor veel toeristen uit beide gebieden is het vaak te ver en te duur om helemaal de oceaan over te vliegen. Wat is dan handiger dan om de helft af te leggen en te genieten van het mooie eiland.

Zoals ik al beschreef bij de hotels, zie je dat overal. Er wordt flink gebouwd aan hotels, kantoren, havens enz. om het land verder te helpen. En met hulp van de banken, die (daar wel) geleerd hebben hoe men met klanten om moet gaan.

Wegen

Ik wil het toch nog even over de wegen op IJsland hebben. Voor IJslanders is 90 km per uur snel en dus is de weg met nummer 1 de snelweg van het eiland. Het is de rondweg en als je ergens begint en de weg volgt, kom je vanzelf weer terug op het startpunt. Ook die weg is de laatste jaren fors verbeterd. Je kunt af en toe naast de nieuwe weg aan de vegetatie zien waar de oude (smallere) weg heeft gelegen. Maar ook de nieuwe weg vraagt soms om de snelheid terug te brengen naar 50 km per uur als voorbereiding op een brug met een enkele rijstrook. Soms met inhaalvakken midden op de brug omdat het onmogelijk is te zien of er aan de andere kant iemand aankomt. Zelfs dan vraag ik me af hoe het zou zijn als de mist wat dichter wordt. Wanneer zie je dan de tegenligger?

In de ene brochure stond dat de hele snelweg geasfalteerd zou zijn. De andere sprak nog van stukken gravel. We weten nu dat de laatste brochure gelijk had. In het oosten is nog een stuk van vele kilometers nog niet verhard. Gelukkig wordt dat met een bord gemeld, want die gravel is vulkaangesteente en dus net zo zwart als asfalt. We konden kiezen om door te rijden over de 1 of een afkorting te nemen en binnendoor te gaan. Ons navigatiesysteem adviseerde af te slaan. Terwijl we normaal gesproken avontuurlijk zijn en de aanwijzingen van het systeem niet opvolgen, was het avontuurlijke hier juist om het advies wel op te volgen. Het feit dat het nummer van deze weg 939 is, zegt in dat opzicht al genoeg.

Nog een keer?

Ja, en dat is zelfs heel gemakkelijk. Terwijl iedere normale vliegtuigmaatschappij je zo snel mogelijk van het ene vliegtuig in het andere wil hebben, doet Icelandair dat anders. Indachtig de focus op toerisme kun je met hen van Europa naar Amerika of v.v. vliegen met een overstap van maximaal 7 dagen op IJsland. Terwijl je normaal gesproken een paar dagen moet acclimatiseren op de plaats van bestemming, kun je nu even tot rust komen in de weidse omgeving op IJsland.

Dat was misschien ook wel de reden voor het grote aantal Aziatische toeristen. Op een rondreis rond de wereld wil je natuurlijk af en toe even de benen strekken en niet verkrampt 10 uur in een vliegtuig zitten. Het grote aantal Duitse toeristen had een andere oorzaak. Die stappen in Duitsland op de bus, rijden naar het noordpuntje van Denemarken en gaan dan met bus en al op de boot die hen in twee dagen naar IJsland brengt.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Sport en spel
Older// Blog