1 april

Zelf heb ik niet veel meegemaakt van 1 april. Het was tweede paasdag en ik heb die gezellig met Pauline thuis op de bank doorgebracht. Later op de dag heb ik nog wel even gekeken naar wat iedereen nu weer had bedacht.

Doorzichtige vloer

Het leukste idee was van de vliegmaatschappij om de vloer van hun vliegtuigen doorzichtig te maken zodat iedereen kon kijken waar ze overheen gevlogen werd. Zoiets kun je toch niet bedenken. Denk je dan.

Maar dan blijkt het Frauenhofer instituut samen met Airbus een plastic te hebben ontwikkeld dat doorzichtig is en met een druk op de knop weer ondoorzichtig kan worden gemaakt. Het grote voordeel voor Airbus is dat het aan de buitenkant de structuur heeft van een haaienhuid en de lucht er dus veel beter langs stroomt. Daarnaast betekent dit dat er geen ramen gemonteerd hoeven te worden. Dat scheelt montagekosten en het gewicht van de sponningen e.d. Ik ben benieuwd of dit wat wordt.

Youtube

Ook de grap van Youtube was leuk bedacht. Ze zouden op middernacht na 1 april stoppen. Het was helemaal niet de bedoeling om filmpjes te verspreiden. Nee, het was bedoeld om de beste korte film te vinden. De uiterste uploaddatum van die wedstrijd was dus 1 april 2013. Op 1 april 2023, dus over 10 jaar, zou een jury alle fims hebben bekeken en zou de beste bekend gemaakt worden.

Het mooi van dit verhaal was dat men uploaders van een aantal goede filmpjes zo ver had gekregen om hier aan mee te werken. Dat de beoogde juryleden, bekende personen, hieraan mee doen, is logisch. Ze krijgen ofwel betaald of ze willen in het voetlicht treden.

Storing

Een paar Achterkranten geleden had ik het over redundantie en hoe dat voor een stabielere dienstverlening zorgt. Met Pasen bleek hoe goed dat werkt. Onze routers zijn onderling gekoppeld aan een switch mesh. Die zorgt ervoor dat alle routers onderling kunnen communiceren. Afgelopen week viel de voeding van een van die switches uit. De andere switch bleef doordraaien, dus niemand heeft hier uiteindelijk last van gehad.

We liepen wel tegen een klein probleem aan. Het bleek dat de switches zelf niet in de monitoring zaten. De routers werden natuurlijk wel gemonitord, dus we kregen de melding dat een routerpoort niet meer bereikbaar was. Dan denk je aan een storing aan de router en niet aan de switch. Dat bleek pas toen we op de site kwamen en de switch wel spanning leek te hebben, maar verder niets deed. Bij nadere bestudering bleek de voeding defect te zijn. Die is de volgende dag vervangen.

Voeding

De laatste week van maart leek wel de week van defecte voedingen. Enkele dagen eerder was onze telefooncentrale uitgevallen door een defect in de voeding. Waarschijnlijk was een onderdeel al langer defect, maar zolang de centrale draaide, was dat onderdeel niet relevant. Pas bij het aanzetten van de centrale was dat onderdeel van belang.

Het begon namelijk allemaal met een storing aan de UPS van ons kantoor. Die schakelde zichzelf uit toen er een verkeerde seriele kabel werd aangesloten. Je mag als UPS veel doen, maar uitschakelen in zo'n geval hoort daar volgens mij niet bij.

We gebruiken die UPS momenteel dus even niet.

Telefooncentrale

De telefooncentrale is ook weer gerepareerd. Het blijkt echter dat de fabrikant geen ondersteuning meer biedt. We kijken nu dus naar een nieuwe oplossing.

We pakken het waarschijnlijk op de oude vertrouwde IAF manier op. Een server met ISDN-kaarten voor onze externe lijnen. Vervolgens installeren we Asterisk en kopen we een aantal VoIP toestellen.

We hebben zelf veel voordeel van de Asterisk centrale thuis en hebben daar veel ervaring mee opgebouwd. We hebben een standaard VoIP toestel op kantoor staan, zodat we merken als er iemand naar ons huis belt. Thuis hebben we een aantal Siemens DECT sets die VoIP spreken. Daarnaast hebben we op al onze smartphones en tablets de CsipSimple app geïnstalleerd.

Ieder apparaat heeft een eigen nummer, maar er is ook een centraal nummer waardoor alle apps tegelijk afgaan. Voor echte noodgevallen is er zelfs een nummer waardoor alle toestellen gaan rinkelen.

Hoe we al die mogelijkheden bij IAF gaan inzetten, weten we nog niet. Een voordeel dat we nu wel zien, is dat, als de centrale doorschakelt naar het storingsnummer, we het nummer van de beller door kunnen geven.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// De Wet
Older// Digitaal