Eind aan een tijdperk

We stoppen eind 2012 met de dienstverlening op het gebied van inbellen. Al langere tijd stonden de inkomsten in geen verhouding meer tot de uitgaven, maar het was de dienst waar we ruim 20 jaar geleden mee waren begonnen. Dat tijdperk stop je niet zo 1-2-3.

Storing

Begin november kregen we storingsmeldingen van onze switches. De netwerkaansluiting van de inbelserver was instabiel. Omdat wij zelden iets weggooien, hadden we de oude server nog staan. Die hebben we geplaatst. Het enige verschil met de defecte server was dat we nu geen 56k modems meer ondersteunden.

We hebben toen ook gelijk gekeken naar het gebruik van deze dienst. Uit die gegevens bleek dat van onze reguliere klanten al ruim een jaar niemand hier meer gebruik van had gemaakt. De enige gebruikers waren vijf (oud-)medewerkers en studenten van de Universiteit Twente. Enige jaren geleden, hebben we namelijk de universiteit aangeboden om, gratis, gebruik te maken van onze servers. Maar nu blijken in een half jaar tijd maar vijf personen hiervan gebruik gemaakt te hebben.

Opheffen

De keuze was toen om een nieuwe server aan te schaffen of de dienst op te heffen. Met pijn in ons hart hebben we dan toch besloten om te stoppen. Geen enkele betalende klant had er nog gebruik van gemaakt. Dan is stoppen in onze ogen gerechtigd. Zeker omdat al die klanten er nog wel voor betalen. Dat vinden we dan zonde voor hen.

In totaal waren er nog een kleine 50 klanten die een account hadden waarmee ze in konden bellen. Geen enkele daarvan heeft na de zomer van 2011 nog gebruik gemaakt van deze dienstverlening. De meesten zijn zelfs rond 2006 al gestopt. Dat is rond dezelfde tijd dat we ons laatste abonnement hebben afgesloten.

Gekoppelde diensten

Ieder inbelabonnement had een gratis mailbox. Die mailbox blijft natuurlijk gewoon bestaan. Vanwege de lange relatie tussen IAF en de klant, hebben we besloten die mailbox voor 50% korting aan te bieden.

Wat ook stopt, is de korting die verleend wordt als men zowel een abonnement heeft voor inbellen als UUCP. Ondanks dat het voordeel minder is, zullen klanten die UUCP blijven afnemen op een lager maandbedrag uitkomen.

Alle klanten met een inbelabonnement hebben deze week een offici7euml;le schriftelijke melding van de opzegging ontvangen.

Nieuwe dienst

Naast het stoppen van een dienst, hebben we ook besloten om nieuwe dienstverlening op te gaan zetten. We hebben een leverancier gevonden die tegen redelijke tarieven (bijna) landelijk glas kan leveren.

Vooral de optie om meerdere vestigingen (en zelfs uw servers in ons datacentrum) te koppelen, sprak ons aan. U hoort hier binnenkort meer over.

Circus TijdGeest

Sinds augustus van dit jaar sponsort Internet Access Facilities het circus TijdGeest. Circus TijdGeest is een vrijwilligersoganisatie, opgericht in 1987, om voornamelijk kinderen in een achterstandsbuurt een kans te geven om sportief bezig te zijn. Dit werd gedaan door laagdrempeling workshops te geven met als thema circus. Tijdens deze workshops leerde de jeugd, behalve de standaard circusdisciplines (ballopen, jongleren etc) ook om samen te werken en samen iets op te bouwen.

Na 25 jaar is er aan deze doelstelling niets veranderd. Wel is het circus gegroeid. Waar vroeger voornamelijk straatvoorstellingen werden gegeven, treden ze nu op in hun eigen circustent. Hiermee zijn ze tevens het enige jeugdcircus in Nederland met een eigen tent.

Circus TijdGeest bestaat uitsluitend uit vrijwilligers en alle inkomsten komen voort uit giften en uit opdrachten (workshops, tentverhuur). Wilt u meer informatie over het circus, verwijs ik u naar de website. Daarnaast kun u ook de helpdesk van IAF bellen en vragen naar Manuel.

2013

Dit is de laatste Actherkrant van dit jaar. Het is dus weer tijd om u allen fijne feestdagen en een voorspoedig 2013 te wensen. Ik hoop u in 2013 gewoon weer als klant te mogen bedienen.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Redundantie
Older// Allerhande