(Onder)weg

Ik begon deze Achterkrant toen ik onderweg was met de trein. Maar het lukt dan toch niet om hem af te krijgen. Zeker niet als je met een collega onderweg bent en af en toe wat dingen wilt bespreken. Of als je door delen van Nederland rijdt waar je al lang niet meer bent geweest. Ik ben uiteindelijk halverwege gekomen. En nu zit ik in een hotel in Den Haag.

SURFcert/ibo

Nee, het is geen vakantie. Ik ben gevraagd om een presentatie te geven op het tweedaagse congres van SURFcert en SURFibo. Mijn relatie met SURFcert is bij u waarschijnlijk al bekend. SURFcert is het Computer Emergency Response Team van SURFnet, de provider voor Hoger en Wetenschappelijk Onderwijs, en ik ben daar lid van. SURFibo is het beleidsbroertje van SURFcert. SURFibo is het InformatieBeveiligersOverleg. En samen vullen we elkaar goed aan.

Domeinkaping

De presentatie heeft domeinkapingen als onderwerp. De reden hiervoor was dat we op de Universiteit Twente een aantal domeinen tegen kwamen waarvan een normale internetgebruiker zou kunnen verwachten dat die aan de universiteit toebehoorden. Meer ga ik nu niet over mijn presentatie vertellen. U leest die dan misschien eerder, dan dat ik hem ga geven. Een volgende keer hoort u hier waarschijnlijk wel wat meer over. Het is namelijk een onderwerp waar ook IAF, en dan met name haar klanten, mee te maken kunnen en zullen krijgen. Ik ga in ieder geval proberen om mijn presentatie online te zetten, zodat er een link kan komen vanaf de online versie van de Achterkrant.

Brian Mulrain

Tot onze spijt moet ik u meedelen dat Brian IAF heeft verlaten. Hij heeft een betere aanbieding gekregen en dan zullen wij hem natuurlijk niet tegenhouden. Al hebben sommige collega's dat natuurlijk wel geprobeerd. Wat we hem wel hebben meegegeven, is dat we binnenkort verwachten een nieuwe klant te kunnen verwelkomen. Hij heeft beloofd daar te gaan vertellen hoe goed wij zijn.

Hierdoor gedwongen zijn we momenteel druk bezig om een nieuwe medewerker voor onze helpdesk te vinden. Er zijn gesprekken geweest met mensen van Werkplein en ze hebben een aantal goede CV's achtergelaten. We gaan de kandidaten de komende week uitnodigen om ze op hun kwaliteiten te kunnen beoordelen. En we hopen dat de gelukkige zich binnenkort in de Achterkrant zal voorstellen.

Administratie

We kunnen ook een positief geluid laten horen op het gebied van personeel. Pammy is na enkele maanden afwezigheid weer aan het werk. Ze is druk bezig om alle achterstallige administratie te verwerken. Nogmaals onze excuses voor eventuele vertragingen of problemen die hierdoor zijn ontstaan.

Als ik (oud)-personeelsleden noem, kan ik natuurlijk niet onze directrice vergeten. Die zorgt er voor dat alles in goede banen blijft lopen, natuurlijk hierin gesteund door mij.

Oja, het noemen van haar naam heeft alleen maar tot doel om nog meer hits te krijgen in Google. Zoek maar eens op haar naam.

Hotelinternet

Ook hier merk ik weer dat duurdere hotels, in dit geval NH, alleen betaald internet bieden. Voor de kamerprijs moet toch gewoon internet gratis aan te bieden zijn. Zo leveren wij de internetvoorziening voor het Starhotel in Hengelo en in één moeite mee ook voor de gasten in het hotel. Ik heb gelukkig een UMTS-dongle waarmee ik overal internet heb.

Treininternet

Nu we het toch over "internet-away-from-home" hebben kan ik ook even mijn frustraties over UMTS in de trein laten gaan. Alle grote UMTS providers claimen 90% of 95% dekking te bieden. Maar daarbij vergeten ze gemakshalve hele stukken waar de trein rijdt. Terwijl je toch eerder een goede dekking zou verwachten in de trein dan in de auto. Of denken ze dat alleen directeuren met auto met chauffeur UMTS gebruiken? Want als iemand zelf rijdt, lijkt internet mij niet iets dat je nodig hebt. Tenminste niet in UMTS kwaliteit. Navigatiesystemen die internet nodig hebben, hebben meestal voldoende aan GPRS.

Maar gelukkig is er nu besloten dat ook de NS internet in de trein krijgt. In het begin was ik bang dat de NS zich als een duur hotel zou gaan gedragen, maar de laatste berichten zijn dat het gratis gaat worden. Misschien om meer directeuren uit hun auto te krijgen. Al betekent dat waarschijnlijk dat er weer meer chauffeurs werkloos gaan worden. Dan gaan we die omscholen tot helpdeskmedewerker en heeft IAF een volgende keer meer keuze als we een nieuwe medewerker nodig hebben.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Nieuw
Older// Bloedrood