Statistiek (2)

Niet alleen de in de Verenigde Staten van Amerika is er een wisseling van de wacht. Wij hebben dat ook gezien sinds de laatste Achterkrant.

Verkoper

Stelde Ben zich een maand geleden nog aan u voor, ondertussen is hij weer vertrokken. Hij voelde zich niet op zijn plaats binnen het team omdat hij de benodigde technische kennis niet verwachtte te bezitten. Met spijt in ons hart hebben we per 1 november 2008 afscheid van hem hebben genomen.

Maar dat betekent dat de vacature voor commercieel talent weer open staat. Dit keer hebben we besloten om ook het CWI in te schakelen. Het lijkt er op dat dit iets is dat we niet zelf kunnen oplossen.

Mailinfrastructuur

En nog iets is niet helemaal goed gegaan in vergelijking met de vorige Achterkrant. Ik heb toen wat statistieken vermeld over de effectiviteit van onze virusscanners. Zoals uit de hele beschrijving van onze infrastructuur mag zijn, wordt een deel van de mail niet op de scanners afgeleverd. Dat wordt van onze MX-servers direct doorgestuurd naar de mailserver van onze klanten. Als die tenminste online is.

In sommige gevallen is die machine wel online, maar niet benaderbaar vanaf Internet. Dat kan een paar redenen hebben.

Allereerst zijn er steeds meer providers die het niet toestaan dat men als klant zelfstandig mail ontvangt. Dat moet op andere manieren opgelost worden. Nadat verschillende klanten om maatwerk hebben gevraagd, hebben we nu een paar standaard oplossingen hiervoor klaar liggen.

Universiteit Twente

Tot mijn spijt heb ik niet de tijd gehad om veel voor te bereiden voor deze Achterkrant. Bij mijn andere werkgever is het de laatste tijd ook ontzettend druk geweest.

De complete netspanning voor 1 van de datacentra is vervangen. Dat was inclusief de kabels naar de UPS en het noodstroomaggegraat. Daarvoor was een reserve aggegraat ingezet. Maar een kwartier voordat de werkzaamheden gereed waren en de voeding weer teruggezet kon worden, begaf dat aggegraat het. Volgens onbevestigde berichten was een V-snaar gebroken.

Dat gaf natuurlijk allerlei storingen in applicaties en diensten die vanuit dat datacentrum werden aangeboden. En alsof dat nog niet genoeg was, zijn eind vorige maand ook nog de harde schijven van de fileservers gecrashed. Dat heeft wat meer tijd gevergd voordat alles weer operationeel was.

AMS-IX

Maar niet alleen de universiteit had problemen met de spanning. Vorige maand is er een aantal storingen geweest in datacentra in Amsterdam. Vooral de AMS-IX heeft hier last van gehad. In enkele gevallen werd er 200Gbps minder verkeer uitgewisseld.

In een aantal gevallen heeft ook Internet Access Facilitites last gehad van de storing. Soms was de kwaliteit van de verbinding met Internet slecht of varieerde die heel erg. Een enkel keertje is hierdoor zelfs de voeding voor onze locatie in Amsterdam gedurende korte tijd uitgevallen. De oorzaak hiervan was een kortsluiting in een UPS van Telecity.

Dit heeft vooral gevolgen gehad voor onze ADSL klanten. Onze router weet op welke verbinding welk modem is aangesloten. Die informatie is verloren gegaan door de stroomstoring. Een aantal modems moest hierdoor gereset worden.

Door een andere storing bleken we niet alle gegevens die voor het herstel van die verbindingen nodig hadden, beschikbaar te hebben. Normaal slaan we die gegevens iedere 5 minuten op op een server in Enschede. Dat is ondertussen natuurlijk ook hersteld en dat wordt nu beter in de gaten gehouden.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Weer voorbij
Older// Statistiek