Statistiek

Wij wensen u allen een gelukkig en voorspoedig 2008.

Kerstdiners

Ik had de laatste week voor kerst uitnodigingen voor drie kerstdiners. Uiteindelijk ben ik door ziekte alleen in de gelegenheid geweest om die van IAF te bezoeken. Net als vorig jaar zijn we eerst een uur wezen bowlen om daarna naar de Texaan in Boekelo te gaan voor een lekker diner.

Bowlen

Natuurlijk was iedereen benieuwd wie de beste was bij het bowlen. Je krijgt na afloop een uitdraai van de scores van de afzonderlijke personen en van de teams. Iedereen kent wel het principe van "lies, damn lies and statistics". En omdat de jaarwisseling altijd het tijdstip is van lijstjes heb ik besloten om eens wat berekeningen los te laten op de scorelijsten om te zien hoeveel van de aanwezigen op nummer 1 van een lijst terecht kunnen komen.

Het snelst is natuurlijk het aantal punten tellen. In dat geval heeft Brian gewonnen. Hij had 265 punten. Het team met de meeste punten was het administratieve team, versterkt met Leon. Zij kwam in totaal uit op 824 punten tegen 685 voor het andere team.

Als we strikes en spares gaan tellen dan blijkt Brian 5 strikes te hebben gegooid en Henk 7 spares. Kijken we naar de andere kant van het spectrum, dan blijkt Pauline de lijst aan te voeren van het aantal keren dat er geen enkele kegel is omgegooid.

Maar een aantal van deze ranglijsten heeft geen enkele betekenis als niet de achtergrond bekend is. Zo bestond het team met de meeste punten uit vier personen, terwijl het andere team uit drie personen bestond. Door het verschil in grootte van de teams hebben de personen in het kleine team vaker gegooid. Daardoor heeft Brian gemiddeld maar 11,7 punten per beurt gemaakt tegen Jos 12,5.

Internet Access Facilities

Er zijn ook statistieken over IAF zelf te genereren. Zo is het klantenbestand vorig jaar met 10% gegroeid. Dat bestond uit 12,5% nieuwe klanten en 2,5% klanten die, soms na vele jaren, afscheid van ons hebben genomen. In enkele gevallen is een klant verdwenen omdat er een fusie plaatsvond met een andere klant. Dan blijft er natuurlijk maar eentje over.

IAF diensten

Het aantal door ons verzorgde domeinen is met ruim 25% toegenomen. Het aantal websites is echter maar met 15% toegenomen. Dat duidt er op dat er tegenwoordig gemiddeld meer domeinen naar dezelfde website verwijzen. Dat blijkt ook wel als we kijken naar welk type domeinen er aangevraagd worden. Naast de standaard Nederlandse, Belgische en .com domeinen zien we steeds meer aanvragen voor .tv, .at en co.uk. En natuurlijk ook voor .eu.

Het aantal White Label ADSL aansluitingen is bijna 400% toegenomen. Maar bedenk wel dat we White Label pas sinds midden 2006 aanbieden en dat we aan het eind van dit jaar versneld alle MXstream aansluitingen moesten overzetten omdat XS4ALL, na de overname van MXstream, die dienst niet meer aanbood.

Het aantal andere ADSL en SDSL aansluitingen is met 25% toegenomen. Dat zijn allemaal nieuwe aansluitingen. Een aantal hiervan is toe te schrijven aan een paar klanten die druk bezig zijn al hun vestigingen aan te sluiten op ADSL. Daar is er zelfs eentje bij die door fusies en overnames aan het groeien is, waardoor er constant nieuwe vestigingen bijkomen.

Vorig jaar zijn er voor het eerst sinds jaren ook weer een aantal UUCP klanten bijgekomen. Het blijkt dat andere providers stoppen met de UUCP dienstverlening, maar dat de klanten er nog steeds gebruik van wensen te maken. En IAF lijkt momenteel de enige provider te zijn die nog UUCP diensten levert.

Beschikbaarheid

In de echte Achterkrant was een percentage opgenomen over de beschikbaarheid. Hierbij waren alle momenten dat enige dienst niet beschikbaar was bij elkaar opgeteld. Dat is geen correcte representatie van de beschikbaarheid. Vandaar dat die gegevens niet op de website zijn gepubliceerd.

Vooral hier is de achterliggende informatie van extreem belang. Als de website en de mailserver ieder een uur down waren, dan telt dit in de totale beschikbaarheid als twee uren. Het percentage mag dus nooit zondermeer gebruikt worden.

Kijken we bijvoorbeeld alleen naar de verbinding naar een machine in Amsterdam, dus de eigenlijke Internetverbinding, dan is die 99,979% van de tijd zonder problemen en 0,004% verminderd beschikbaar geweest. Gedurende maar 0,017% (oftewel 1 uur en 27 minuten) is de verbinding totaal weg geweest.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Older// Coolhosting