E-mail

Deze Achterkrant wil ik gebruiken om wat meer te vertellen over de mail infrastructuur van IAF. Hier zijn de laatste tijd wat wijzigingen in aangebracht die de stroom van de berichten verbetert en problemen met adressen vermindert.

Dedicated Servers

Allereerst wil ik even reageren op vragen n.a.v. mijn stukje over het stoppen met Tatung servers. Een aantal klanten was bang dat we geen ondersteuning meer zouden leveren op de huidige systemen. Dat is natuurlijk niet het geval. De lopende contracten worden zonder uitzondering gewoon doorgezet.

In de vorige Achterkrant was ook sprake van onderzoek naar een nieuwe geschikte leverancier voor onze servers. Onze keuze is op Dell gevallen. U zult dat ondertussen ook op onze website hebben gezien als u een dedicated server samen wilt stellen.

MXservers

Tot voor kort hadden we maar twee mailservers. De server op de site was de primaire server voor de ontvangst van alle mail en daar stonden ook de mailboxen op. De tweede server stond in Amsterdam en functioneerde als fallback als er problemen waren in Enschede.

Het nadeel was dat spammers bij voorkeur de fallback server gebruikten omdat die niet op de hoogte was van de aanwezige mailboxen en alles accepteerde. Dat zorgde voor een forse belasting. Hetzelfde gold voor de primaire server t.a.v. domeinen met eigen servers voor de mailboxen.

We hebben de primaire server nu gescheiden in een server die de mail accepteert en controleert en een server die scant en de mail in de mailboxen plaatst. Via een aparte configuratie vragen nu de primaire en de fallback server aan de mailbox server of een adres bestaat. Hierdoor hoeft geen enkele server meer mail te accepteren voor een niet bestaand adres.

Door een paar eigen patches werkt deze methode ook voor externe mailboxservers en zelfs voor servers waarvoor speciale voorzieningen zijn getroffen zoals onze klanten met een @home aansluiting.

UUCP

Jammer genoeg werkt dit niet probleemloos voor UUCP. Vanwege het offline karakter van deze dienst, kunnen onze mailservers daar niet controleren of een adres bestaat. Dus ook mail voor niet bestaande adressen komt in de UUCP box en wordt afgeleverd op de mailserver van de klant. Die zal vervolgens een foutmelding terug sturen voor die niet bestaande adressen. In beide gevallen verspilling van bandbreedte.

Maar natuurlijk hebben we ook hiervoor een oplossing. Al is die niet zo flexibel en eenvoudig up-to-date te houden als bij SMTP mail. Als u ons een lijst met toegestane adressen toestuurt, zorgen wij ervoor dat mail geaddresseerd aan andere adressen niet meer bij u terecht komt. U dient dan wel iedere wijziging tijdig aan ons door te geven.

E-mail quota's

Zoals u waarschijnlijk weet, gelden er limieten voor de mailboxen. Dat kan gelden voor een afzonderlijke mailbox of voor een verzameling mailboxen die gebruik maken van dezelfde diskruimte. Het is soms niet te vermijden dat die ruimte vol loopt. En het is dan heel lastig om de bron van die overschrijding te achterhalen.

Ik heb hiervoor echter onlangs een mooie applicatie gevonden: IMAPSize. In eerste instantie lijkt deze applicatie op een normale IMAP client. Er moeten logingegevens worden opgegeven en daarna maakt hij verbinding met de server. Ook de folders worden netjes getoond. Maar i.p.v. de berichten in die folders toont het scherm het aantal berichten en de totale grootte van de folders.

Nu kunnen de folders die (te) veel berichten bevatten leeggemaakt worden. Maar gelijk komt een andere functionaliteit van IMAPSize naar voren. Het is eenvoudig mogelijk om een backup te maken van alle berichten. Dan kan op een eigen server in .eml formaat zodat het door (bijna) iedere mailclient als lokaal mailbericht gelezen kan worden. Het formaat biedt daarnaast de mogelijkheid om eenvoudig (en snel) de berichten te doorzoeken.

White Label VoIP

Onze leverancier voor White Label ADSL biedt sinds vorige maand ook VoIP diensten aan. U kunt die natuurlijk afnemen bij uw White Label ADSL, maar in principe is VoIP niet plaatsgebonden. Als u eenmaal een abonnement heeft, kunt u uw toestel overal inprikken en verbinding maken met de White Label VoIP telefooncentrale.

Terwijl de meeste leveranciers zich voornamelijk richten op consumenten en derhalve maar één nummer toekennen, kunnen er bij White Label VoIP ook bedrijven aangesloten worden. Hierbij zijn oplossingen met meerdere nummers en speciale telefooncentrales mogelijk.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Older// White Label