Varia

Dit is weer een Achterkrant waar ik wat meer kleine stukjes behandel. Sommige relevant voor IAF en anderen relevant voor u als gebruiker van onze diensten.

Verhuizing

Nee, dit is niet een vervolg op de verhuizing van de website, zoals die vorige maand is besproken. Het is een oproep aan iedereen die van plan is te verhuizen of verhuisd is. Het komt de laatste tijd nog wel eens voor dat iemand verhuist zonder dat aan ons mede te delen. De eerste maanden stuurt TPGpost de facturen wel door maar op een gegeven moment komt het bij ons terug. In een aantal gevallen lukt het om via e-mail achter het nieuwe adres te komen. Maar dat lukt niet altijd. In een aantal gevallen blijkt de automatische incasso gewoon door te lopen, want er wordt natuurlijk nog wel gewoon gebruik gemaakt van de bestelde diensten. Maar als er geen automatische incasso is afgesproken komen de facturen niet meer aan en wordt er niet betaald. En dan zijn wij natuurlijk gedwongen om de diensten stop te zetten. En dat is in niemands voordeel. Daarom deze oproep: denk ook aan ons als u verhuisberichten verstuurt.

Website

Toch nog maar even kort iets over de verhuizing van de website. Het is gebleken dat de uitleg over de formulieren en zoekmachine wat onduidelijk waren. Op grond van die kritiek hebben we de informatie onlangs aangepast. We hopen dat het nu wat duidelijker is geworden. Zo niet, dan horen we dat natuurlijk graag. We zullen proberen om de informatie met Uitleg over … zo duidelijk mogelijk te presenteren.

xDSL

De uitrol van ADSL en SDSL gaat de laatste tijd steeds beter. Af en toe blijken er nog wat probleempjes te zijn bij KPN. Ze zijn nog niet in alle gevallen toegerust op het feit dat er ook andere gebruikers zijn van hun kabels. Er worden nog wel eens kabels doorgeknipt die "niet door KPN gebruikt worden". En dan is het even flink klagen om duidelijk te maken dat er ook niet-KPN'ers gebruik zouden kunnen maken van die kabels.

We zijn aan het onderzoeken of we eventueel Epacity (KPN zakelijk ADSL) kunnen bieden. Dit is op meer plaatsen beschikbaar, maar het zal waarschijnlijk veel duurder worden. KPN houdt het liefst zo veel mogelijk zelf alles in de hand. En daar moeten wij (en uiteindelijk u) natuurlijk wel voor betalen. Het voordeel van Epacity is dat het ook leverbaar is op plaatsen waar nog geen xDSL leverbaar is. Daar zet KPN dan andere methoden in om de verbinding te realiseren.

Aftappen

Dit is ook nog steeds actueel. We zijn bezig om ons netwerk geschikt te maken om de overheid het te laten aftappen. Natuurlijk is dat (voor ons) niet zo moeilijk. Het probleem is om te voorkomen dat al die kosten op u als klant verhaald moeten worden. Bij de bespreking van de wet in de 2 kamers, beloofde de minister dat de kosten voor de providers niet hoger uit zouden komen dan enkele procenten van hun standaard investeringskosten. Ik kan u wel vertellen dat niet veel providers binnen die grens blijven. Het gaat eerder in de richting van enkele tientallen procenten. Die vervolgens natuurlijk niet besteed kunnen worden aan investeringen t.b.v. het verbeteren van de echte dienstverlening.

Om de kosten toch binnen de perken te houden, hebben we samen met enkele andere providers en onder auspicien van de NLIP, de NBIP (Nederlandse Beheerorganisatie voor Internet Providers) opgericht. De exacte uitvoering van de NBIP wordt nog aan gewerkt, maar de doelstelling is om een groot deel van de kosten voor het aftappen te spreiden over meerdere providers. Op die manier kunnen we van elkaar leren en de kosten in de hand proberen te houden.

Scientology

Zoals u misschien weet is de Stichting Internet Access nog steeds verwikkeld in een rechtzaak, die aangespannen is door Scientology. Op dit moment is het wachten op de uitspraak in Hoger Beroep. We hadden gehoopt dat die uitspraak onlangs eindelijk gedaan zou worden, maar die is alweer voor de tigste keer uitgesteld. Dit keer tot eind februari. Is dit nu echt zo moeilijk voor de rechters of vinden ze deze zaak zo'n lage prioriteit hebben dat ze hem steeds voor zich uit schuiven?

Het is ook niet zo dat we op tijd weten dat er weer uitstel is. Nee, we kregen vorig jaar te horen dat het op 30 januari om 15:00 uur zou zijn. Dat er weer uitstel is, horen we dan natuurlijk pas in de loop van de middag. Het enige voordeel aan deze uitspraken is dat we niet persoonlijk hoeven aan te treden. Want iedere keer naar Den Haag is voor ons Oosterlingen geen pretje. Als het tegen zit ben je al snel 5 uur onderweg. Dat weten we uit eigen ervaring.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading