Websites zoeken

Iedereen heeft wel eens een zoekmachine gebruikt om op Internet naar specifieke informatie te zoeken. Ze zijn meestal snel en hebben veel informatie ter beschikking. Maar niet iedere zoekmachine is voor alle onderwerpen geschikt. En iedere zoekmachine heeft zijn eigen wijze om u van de gewenste resultaten op de hoogte te stellen.

Zoekmachines

Er zijn enige honderden zoekmachines op Internet. Maar uiteindelijk blijken er maar zo'n 10 echt veel gebruikt te worden. Binnen Nederland zijn dat vooral Ilse en nl-menu, terwijl internationaal Google en Altavista hoge ogen gooien. Om even te kijken heb ik bij alle vier gezocht op "Internet Access Facilities" Bij Google stonden we bovenaan en bij Altavista op de vierde plaats. NL-menu kon maar 1 treffer vinden met die zoekterm en dat was een (mij) onbekende provider in Maastricht. Ook bij Ilse kon ik op de eerste paginas niets vinden over ons.

Een deel van de verschillende resultaten is te verklaren door de wijze waarop de machines om gaan met de verschillende termen. Zo melde NL-menu dat ze zochten op "Internet and Access and Facilities" terwijl Ilse or als tussenvoegsel gebruikte. Een andere reden is gelegen in het feit dat iedere zoekmachine de webpaginas op een andere wijze indexeert.

Indexeren

Sommige zoekmachines zijn heel open in hun wijze waarop ze de paginas indexeren, terwijl anderen wat minder informatie prijsgeven. Zo heeft Ilse een pagina met tips voor webmasters waar summier wordt uitgelegd wat belangrijke informatie is om op te nemen op een pagina. Altavista daarentegen heeft een uitgebreide set paginas met tips over het maken van links, extra verwijzingen en meer zaken die een website eenvoudiger vindbaar maken en, als ze eenmaal gevonden zijn, hoger in de index plaatsen.

Wat is belangrijk?

Het is moeilijk om in algemene termen aan te geven wat u moet doen om bij elke zoekmachine bovenaan te staan. Er zijn speciale bedrijven die zich daarin hebben gespecialiseerd en die de eigenaardigheden van iedere zoek- machine voldoende kennen om u te helpen.

Tips

Ik wil u echter wel een aantal tips aan de hand doen die eigenlijk voor iedere zoekmachine geldt. In de eerste plaats moet u er natuurlijk voor zorgen dat de zoekmachine uw paginas vindt. Als u ze gewoon ergens op het web zet is de kans nihil dat een zoekmachine uw paginas vindt. Geen enkele machine weet dat uw paginas er staan omdat ze geen willekeurige URLs proberen. De zoekmachines hebben het druk genoeg met alle paginas die ze vinden door de links te volgen vanaf paginas die ze al kennen. Hoe meer links naar uw pagina verwijzen, des te vaker komen ze bij uw paginas. En als er veel andere sites naar uw site verwijzen, zal een zoekmachine bijna automatisch aannemen dat uw site interessant is en het dus waard is om hoger te worden geindexeerd.

Om u alvast vooruit te helpen, nemen we in principe iedere klant op in een index op onze eigen site. Die site wordt regelmatig door zoekmachines bezocht, omdat ze weten dat hier altijd wel een aantal nieuwe links te vinden zijn. En misschien denken ze wel dat we alleen naar interessante sites linken. :-)

METAtags

Een belangrijk onderdeel voor zoekmachines is het blok METAtags in de kop van de pagina. Denk er dus altijd aan om een zinnige "Description" op te nemen. De description wordt niet zo zeer gebruikt voor het indexeren als wel om informatie te geven aan degenen die de zoekopdracht heeft gegeven. De tekst van de description wordt namelijk vaak getoond op de pagina met de resultaten. Is er geen description, dan kunnen er wat onbelangrijke kreten staan die overgenomen zijn uit bijvoorbeeld het menu op uw pagina.

Keywords

Keywords kunnen ook van belang zijn. Maar trap niet in de val om maar allerlei kreten op te nemen om maar overal geïndexeerd te worden. Dat ging vroeger nog wel, maar ook zoekmachines worden slimmer en als een keyword niet in de gewone tekst van de pagina voorkomt, neemt de machine aan dat u hem wilt misleiden en bestaat de kans dat de pagina helemaal niet wordt geïndexeerd. Ook het veelvuldig herhalen van keywords kan funest zijn.

Title

Een ander belangrijk onderdeel van een pagina is de titel. Ook deze wordt prominent getoond zodra de pagina is gevonden als resultaat van een zoekopdracht. En iedere pagina dezelfde titel geven, verwart de zoeker alleen maar.

Conclusie

Denk er dus aan om uw pagina goede keywords te geven om gevonden te worden. En een pakkende titel om aandacht te trekken. En tenslote een duidelijke description om uw potentiele klant te laten weten waar u het over heeft op die pagina.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Aftappen
Older// xDSL