Aftappen

Als u dit leest is waarschijnlijk in alle media al uitgebreid aandacht besteed aan de eerste pogingen van justitie om bij een Internet provider de gegevens van een klant af te tappen. Of juist niet, indien onze branchevereniging - de NLIP - de staatssecretaris heeft kunnen overtuigen van de problemen die er momenteel nog kleven aan het aftappen van internetverkeer.

De Telecommunicatiewet

Tot voor kort waren providers normale ondernemingen die toevallig Internet-gerelateerde zaken regelden. Op een gegeven moment werd het echter ook de overheid duidelijk dat Internet niets anders is dan een speciaal soort tele-communicatie. Hierdoor kon men gelijk de nieuwe Telecommunicatie-wet zo schrijven dat hij "techniekonafhankelijk" was en dus op zowel spraak- als op datadiensten betrekking heeft.

Voor- en nadelen

Het biedt natuurlijk voordelen voor de aanbieders van spraakdiensten als het gemakkelijker wordt om te concurreren met KPN. Ook voor Internet aanbieders biedt het echter zo haar voordelen. Al is het alleen maar dat die providers nu ook bij de OPTA mogen klagen over bijvoorbeeld KPN. En over de onmogelijkheid om Internet via de kabel te bieden.

Een onvoorzien groot nadeel is echter de verplichting om te voldoen aan een tapopdracht van justitie. Van oudsher was het steeds KPN die de apparatuur aanschafte en vervolgens alleen de uren, die gemoeid zijn met een eventuele tap, in rekening bracht. Dat is geen enkel probleem voor een staatsbedrijf dat die apparatuur toch wel vergoed krijgt. Het wordt al meer een probleem voor een concurrerende leverancier van spraakdiensten. Maar daar is de diversiteit van het netwerk niet zo groot als bij Internet providers.

Binnen het NLIP is onderzoek gedaan naar de verschillende soorten netwerken die er bij Internet providers gebruikt worden. Bij een totaal van 150 providers blijken er bijna 100 verschillende structuren te bestaan. Uiteindelijk is dat wel teruggebracht tot circa 5 duidelijk verschillende configuraties, maar nog blijven er op details grote verschillen. Het koppelen van netwerkapparatuur onderling kan bijvoorbeeld al op meer dan 10 manieren.

Kosten

Terwijl door de staatssecretaris is aangegeven dat de kosten voor de apparatuur niet boven de 1% van de andere apparatuurkosten uit zouden komen, blijkt nu dat in een aantal gevallen de jaarlijkse investeringen meer dan verdubbelen. Omdat officieel hooguit één persoon binnen de organisatie op de hoogte mag zijn, is het wettelijk ook niet toegestaan om met meer providers samen aftapapparatuur aan te schaffen en te gebruiken.

Onlangs heeft de NLIP een dag georganiseerd waarop een aantal leveranciers van tapapparatuur hun spullen konden tonen. Er blijkt wel een groot aantal leveranciers te zijn die gewoon apparatuur kan leveren. Maar die voldoet dan niet aan de eisen van de Nederlandse overheid. Eisen die bovendien verschillen van de ideeën binnen de rest van Europa. Iedereen was het er over eens dat de apparatuur die nu geschikt zou zijn voor de Nederlandse situatie niet bruikbaar, en dus niet verkoopbaar, zouden zijn buiten Nederland. Bovendien werd verwacht dat de eisen binnen enkele jaren aangepast zouden worden aan de Europese richtlijnen, waardoor er nieuwe apparatuur aangeschaft zou moeten worden.

Complexiteit

Iedereen die wel eens gehoord heeft over het afluisteren van netwerkverbindingen zal denken dat het aftappen op zich geen groot technisch probleem is. Dat aftappen zelf is ook niet het probleem, maar de vele extra regels. Zo moet het verkeer dat afgetapt wordt binnen enkele seconden bij justitie worden afgeleverd. Het afleveren moet op een speciale manier gebeuren en bovendien ook nog eens versleuteld. Maar de specificaties daarvan zijn zelfs nog niet volledig uitontwikkeld. Naast de aftap-apparatuur (de zogenaamde S1), die op alle mogelijke netwerken aangesloten moet kunnen worden, moet er ook apparatuur (de zogenaamde S2) komen dat de informatie van de S1's verzamelt en daarna versleuteld doorstuurt naar apparatuur van justitie.

Het NLIP-voorstel

De NLIP heeft een eigen voorstel opgesteld. Hierbij worden er centraal in Nederland twee S2's geplaatst die door de NLIP-leden gebruikt kunnen worden. Daarnaast komen er een paar S1's die gehuurd kunnen worden op het moment dat het nodig is. Het beheer van de machines gebeurt door een organisatie waarin de overheid participeert. Bij het schrijven van deze Achterkrant was de NLIP zo ver dat justitie en zelfs de BVD achter het voorstel stonden. Alleen de staatssecretaris moest nog overtuigd worden. Hopelijk weet u het resultaat bij het lezen van deze Achterkrant.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Older// Websites zoeken