Abuse

Zoals iedere rechtgeaarde provider heeft ook IAF een abuse-desk. Deze is te bereiken onder e-mailadres abuse@iaf.nl. In principe is dit adres alleen bestemd voor klachten van derden over misbruik door onze klanten of via onze systemen. En ik moet zeggen dat ik (als enige bemensing van de abuse-desk) het rustig heb. U bent allemaal voorbeeldige Internetgebruikers.

Abusedesk

De opmerking dat het adres vooral bedoeld is om klachten in te dienen, wil niet zeggen dat u er niets naar toe mag sturen. Ik verwelkom natuurlijk vragen, omdat ik hoop op die manier mensen iets te kunnen vertellen over hoe zich te gedragen op Internet. Ook een voorbeeldige gebruiker kan op een gegeven moment een vergissing begaan. We zijn allemaal menselijk, niet waar? Ik overweeg wel om interessante vraagstukken via usenet nieuws te behandelen. In eerste instantie in iaf.algemeen en eventueel in nl.internet.misbruik. Deze laatste groep is een plek waar iemand die de humor inziet van de domheid van sommige medemensen een goede tijd kan beleven.

Rancuneuze spammers

Er is één type klacht dat de laatste tijd veelvuldig binnenkomt bij abuse-desks. Het blijkt namelijk dat spammers tamelijk rancuneus zijn. Als ze merken dat een provider hun de toegang onmogelijk heeft gemaakt, zullen ze niet-bestaande afzenderadressen binnen het domein van die provider gaan gebruiken. In de hoop dat mensen in grote getalen bij die provider gaan klagen. Meestal staat er dan in het From:-veld een willekeurige rij letters voor het @-teken. Let hier zelf ook eens op als u spam ontvangt.

“Waarom staat er geen geldig adres?” Zult u zich misschien afvragen. Het is de spammer eigenlijk nooit te doen om de ontvangst van reacties via e-mail. Ze weten dat veel slachtoffers hen haten. En ze willen hun echte account niet kwijt raken. Want via dat account houden ze hun website bij. De website waar ze hopen dat de naïve slachtoffers bij op bezoek gaan, zodat ze zelf zo veel mogelijk geld kunnen verdienen.

Een andere veelgebruikte truuk is het aangeven van een "remove"methode. Iemand die zich op die manier verwijdert van de lijst, wordt misschien/waarschijnlijk niet meer bespamd door die zelfde spammer (als is dat nooit met zekerheid te zeggen), maar ze verkopen die adressen omdat ze bij die adressen aan kunnen geven dat ze "echt en geverifieerd" zijn.

Klagen

Is er dan niets te doen tegen die spammers? In principe wel. In de eerste plaats natuurlijk door zo snel mogelijk te klagen bij iedereen die de spammer diensten verleend. Dat is natuurlijk in de eerste plaats de access-provider, maar ook de provider die zijn website toegankelijk maakt. En daarnaast moet men natuurlijk ook de providers, wiens mailserver is misbruikt, waarschuwen.

“Hoe moet dat dan?” Die informatie is te vinden in de headers. Velen van u zullen namelijk niet echt wijs kunnen worden uit de headers van het bericht. Als ze al allemaal getoond worden. U dient er echter wel rekening mee te houden dat u alle headers meestuurt, omdat de providers zonder die headers niet voldoende informatie heeft om de spammer te vinden en ze dus niets aan uw klacht kunnen doen. En soms gooien ze de klacht weg, omdat het te veel werk is om de gegevens op te vragen.

Maar natuurlijk zijn er op Internet vele pagina's gewijd aan methoden om die headers tevoorschijn te halen en zelfs te lezen. De meesten zijn via de site van The Network Abuse Clearinghouse te bereiken. Er bestaan zelfs mogelijkheden om via hun site de klachten te versturen zonder zelf op zoek te hoeven gaan naar de adressen waar geklaagd kan worden. Er zijn zelfs sites die de headers voor u analyseren en een kant-en-klare klacht versturen. Ik maak hiervoor gebruik van SpamCop.

“En juridisch dan?” In Amerika hebben verschillende providers met overwegend positief succes de spammers aangeklaagd wegens misbruik van hun servers. Dat zou in Nederland ook mogelijk moeten zijn, want hier kan in een dergelijk geval beroep worden gedaan op artikel 161Sexies Wetboek van Strafrecht. Voor de ontvanger zou de Telecommunicatiewet een uitkomst kunnen bieden. Die verbiedt namelijk het doen van ongevraagde oproepen indien de ontvanger daar geen toestemming voor heeft verleend. Daarnaast betaalt de ontvanger voor de spam en het is verdedigbaar dat spam in deze gelijk gesteld wordt aan ongevraagde faxen, die al wél wettelijk verboden zijn.

Het is en blijft echter een dure zaak om een rechtszaak aanhangig te maken of om Justitie geinteresseerd te krijgen in een dergelijke zaak. Een belangrijke tip blijft: Niet reageren op spam!

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading
Newer// NL-Domeinen