Meer van hetzelfde

Het thema van deze Achterkrant is "hetzelfde" Het gaat dan over zaken die ik eerder heb aangehaald of speelse variaties op het thema.

Inbelvoorzieningen

Het eerste dat "hetzelfde" is, is onze inbelvoorziening. Niet zozeer dat die voorziening "hetzelfde" is gebleven. Nee, juist niet. Maar hij is wel uitgebreid met "hetzelfde" aantal poorten dat we al hadden. In augustus bleek dat een aantal maal meer dan 80% de beschikbare capaciteit werd gebruikt. En zoals u van ons gewend bent, proberen we hier vroegtijdig op in te spelen. We hebben toen dus direct de beslissing genomen om onze inbelvoorziening uit te breiden met een tweede PRI en we hebben nu dus 60 kanalen tot uw beschikking.

V.90 modems

Over "hetzelfde" onderwerp, namelijk inbellen, valt nog meer te vertellen. We hebben namelijk ook de nieuwe inbelapparatuur binnen. Voordat deze geïnstalleerd kan worden, moet hij natuurlijk nog eerst getest worden. Maar zodra hij ingezet wordt, kunt u eindelijk inbellen met uw V.90-modems en daar misschien ook wel de verwachte snelheid mee halen.

Misschien, want helaas is daar geen garantie voor te geven. Dat ligt niet zozeer aan de apparatuur van IAF, maar vooral aan factoren die wij niet in de hand hebben. V.90 modems hebben om te beginnen een andere snelheid voor uploaden als voor downloaden. Omdat de meeste mensen toch meer downloaden is die snelheid standaard hoger. Dat wil echter niet zeggen dat dat ook altijd het geval zal zijn. De wijze waarop de upload-snelheid wordt bepaald is ongeveer "hetzelfde" als bij de huidige modems. Namelijk door onderling te bepalen wat de hoogst mogelijke snelheid is, die de modems aan kunnen. In de meeste gevallen zal dat 33k6 bits per seconde zijn.

Voor de download wordt echter een analyse gemaakt van de verbinding tussen het modem en de eerste centrale. Als die verbinding zeer goed is, zijn snelheden boven de 50k bits per seconde mogelijk. Maar er zijn ook gevallen bekend dat de snelheid niet boven de 20k bits per seconde uit kwam. Dat is meestal het geval als er telefoons parallel zijn aangesloten aan het modem of als er een oude, goedkope huiscentrale gebruikt wordt. Soms is het zelfs duidelijk merkbaar als de modem vlak bij de KPN-aansluiting wordt geplaatst en de kabel tussen de modem en de PC wat langer wordt gemaakt. Maar let op, want ook hiervoor is een goede kabel nodig.

Consumentenbond

Over kwaliteit gesproken: We hebben net bericht gekregen dat de Consumentenbond in januari 2000 komt met de uitslagen van een test onder internetproviders. Deze test is onlangs gehouden. Zoals het ernaar uitziet, zijn wij (weer) niet getest. Een aantal andere providers hebben namelijk ondertussen al een controlelijst van de bond gehad. Wij hebben zo'n lijst echter niet gehad. Ik heb bij vorige testen al eens gevraagd om ons "hetzelfde" te behandelen als de andere providers, maar ze blijken niet alle providers te kunnen testen. Wij zijn helaas niet getest.

Maar ik weet niet of wij daar zo bedroefd over moeten zijn. Als ze er vanuit gaan dat men met ISDN maar zo"n 20k bits per seconde kan halen, willen wij ze niet uit die droom helpen. Maar het kan ook zijn dat ze in hun test van kabelproviders geen hogere snelheid op durfden te geven voor analoog en/of ISDN omdat dan die providers er nog slechter uit zouden zien. :-)

De consumentenbond heeft in ieder geval aangegeven de gratis internetproviders "hetzelfde" te behandelen als de "gewone" providers.

NLIP

Bovenstaande informatie heeft ons bereikt via "hetzelfde" kanaal als de volgende informatie. Namelijk via de branchevereniging NLIP.

Een collega-provider waarschuwde de overige leden voor een "zoekmachine" met de woorden "Al een paar maal ontvangen we van klanten de vraag wat de nota voor de I.R.D. Internet Registratiedienst is en of deze moet worden voldaan? Onwetend wat de IRD is heb ik een van de klanten gevraagd deze nota te faxen. Het blijkt te gaan om een 'zoekmachine' (let op de quotes), die mijns inziens onder de categorie aan te melden bij de 'stichting eerlijk zaken doen' valt."

Net als met iedere verdachte nota, dient u bij nota's over Internetdiensten te controleren of het een nota is voor diensten die u heeft besteld. Het is hierbij dus niet van belang of de diensten geleverd zijn of niet. Neem bij twijfel altijd contact op met degene die de nota heeft verstuurd.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading
Newer// Open Source
Older// Gratis?