Gratis?

Een belangrijk onderwerp in deze achterkrant zouden de gratis internetproviders zijn. Maar in de tussentijd is er ook nog iets anders veranderd m.b.t. het tarief van een bepaalde dienst. Deze was vroeger gratis, maar daar moet nu voor betaald worden. Nee, het is geen dienst van ons, maar van TNT Post.

Postbus

Zoals vooral bedrijven ondertussen al gemerkt zullen hebben, is een postbus niet meer gratis. Wij hebben aan het begin van dit jaar een brief gekregen dat in december de postbus opgeheven zou worden als we geen nieuw contract in zouden vullen. In september ontvingen we echter plotseling een brief dat de postbus al per midden augustus was opgeheven. En sinds begin oktober is de postbus ook daadwerkelijk verdwenen.

Dat heeft twee consequenties. In de eerste plaats zijn we gedwongen om nu de post bij het loket op te halen. Maar dit is nog te overkomen. De tweede consequentie is echter veel ernstiger. Er komt binnenkort een nieuw postbusnummer. Het oude nummer is "vernietigd" en kan derhalve niet meer opnieuw uitgegeven worden. U krijgt zo spoedig mogelijk het nieuwe postbusnummer te horen. In ieder geval zal op al onze correspondentie het nieuwe adres vermeld worden.

Gratis providers

Dan het nu tijd voor het hoofdonderwerp. Ik ben eigenlijk getriggerd om iets over dit onderwerp te schrijven door een klant die benieuwd was wanneer IAF gratis internet ging bieden "want de snelheid wil ik eigenlijk niet missen." Het doet me natuurlijk wel goed als een klant zo tevreden is over de geboden diensten. En daarmee kom ik ook gelijk op het probleem dat wij zien bij gratis Internet. Het heeft volgens ons te veel nadelen. Als IAF een mogelijkheid zou zien voor gratis, kwalitatief goede internettoegang, zouden wij niet aarzelen om dat aan te bieden. IAF heeft dat namelijk altijd als het toppunt van haar streven gezien. Niet voor niets bevatten onze statuten "het bevorderen van de toegankelijkheid van internationale netwerken en het bevorderen van communicatie tussen computergebruikers middels bestaande of nieuw op te zetten netwerkstructuren" En wat is dan een betere manier dan gratis?

Het antwoord dat ik daarop zou geven is: Kwaliteit. Er zijn in principe drie manieren om het geld dat nodig is voor gratis internet, te verkrijgen. In de eerste plaats een grote sponsor en op de tweede plaats een daarmee vergelijkbare methode, namelijk reclame. De derde methode is om de inkomsten te betrekken van de telecom provider die een deel van de betaalde tikken doorgeeft aan de internet provider.

De eerste methode leeft vooral in Groot Brittanië waar een aantal grote supermarkten (vooral hun eigen) klanten gratis internet bieden. Zij zien dat als extra service, zoals we in Nederland de spaarkaarten e.d. hebben. Deze methode geef ik nog de meeste levenskansen, zolang er niet te veel gebruik gemaakt gaat worden van onderdelen van de tweede methode.

Bij die tweede methode kan de reclame op twee manieren onder de aandacht van de klant gebracht worden. In de eerste plaats via de website van de provider. Als je de meegeleverde CD installeert, wordt bijvoorbeeld de browser voorzien van reclame en de startpagina staat vast op een pagina met reclame. Deze methode zal op een gegeven moment niet meer voldoende opleveren als de klanten andere browsers en/of startpagina's gaan gebruiken. Eigenlijk pas als de bedrijven die reclame maken daar achter komen.

Maar reclame kan ook gewoon via e-mail naar de klanten gestuurd worden. En daar kan of mag niet over geklaagd worden, want vaak staat in de algemene voorwaarden dat deze vorm van spam geaccepteerd dient te worden. En als de provider ook nog een deel van de inkomsten uit de telefoontikken betrekt, betekent iedere spam extra inkomsten. De klant betaalt dus niet voor het abonnement maar voor de toegestuurde reclame.

Dit lijkt een redelijke kans van slagen te hebben als men maar selectief genoeg is in de reclame. Er zijn al gratis tijdschriften die hun hoofd ruimschoots boven water houden door reclame.

De laatste methode lijkt het gevaarlijkste om een florerende internet provider op te zetten en te houden. Op dit moment ontvangt men enkele tientallen centen per uur per klant, maar dat wordt gaandeweg steeds minder. De verwachting is dat deze zogenaamde kickback regeling in midden 2000 opgeheven zal worden. Alle providers die een (groot) deel van hun inkomsten hieruit hopen te halen, zullen dan moeten stoppen of een andere inkomstenbron moeten zoeken. Van sommige wordt al verwacht dat ze over enkele maanden naar de beurs gaan om te kunnen profiteren van de hoge startkoersen van ICT- bedrijven.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading