Problemen? Oplossingen?

Nu eens een keertje een niet zo'n best bericht. Ik heb lang getwijfeld of er een Achterkrant aan besteed moest worden, maar de laatste tijd is het zo erg geworden dat ik het toch nodig vond om u in te lichten en aan te geven hoe wij hopen/verwachten het probleem op te lossen. Bovendien leest men op allerlei andere plaatsen over dit probleem, omdat niet alleen u er last van heeft. Wat is dan dat grote probleem, vraagt u zich af. Het probleem is de (zeer) slechte bereikbaarheid van onze inbelapparatuur in de avonduren.

Problemen landelijke dekking

Zoals u waarschijnlijk weet, maken wij gebruik van de diensten van Enertel om landelijke dekking aan te kunnen bieden. Het netwerk van Enertel is op een paar plaatsen gekoppeld aan het netwerk van KPN Telecom. Als u naar ons inbelpunt belt, maakt KPN Telecom een verbinding vanaf de centrale waar u op aangesloten bent, naar een centrale waar Enertel een verbinding heeft. Onderzoek van ons heeft aangetoond dat die verbinding op dit moment op bepaalde tijden overbelast is.

Toen de problemen afgelopen zomer begonnen, traden ze eigenlijk alleen op om maandagavond. Toen werd het probleem veroorzaakt door een capaciteitsgebrek bij Enertel. In de herfst is dat opgelost door Enertel en KPN Telecom. Daarna heeft het een aantal maanden goed gewerkt tot het plotseling op meer avonden begon op te treden.

Natuurlijk hebben we hier contact over opgenomen met Enertel. In het begin was men zelfs nog van mening dat er bij hen nog problemen waren. In onderling overleg zijn toen een aantal testen uitgevoerd waaruit bleek dat de inbelnummers in het disctrict waar Enertel hun verbinding had, geen enkel probleem opleverde.

NLIP onderzoek

Eind vorig jaar hebben we de branchevereniging NLIP ingeschakeld. Gezamenlijk met de NLIP is er overleg geweest met Stratix, het bureau dat voor de OPTA onderzoek doet naar de capaciteitsproblemen bij KPN Telecom.

Enertel was één van de organisaties die om dat onderzoek hebben gevraagd. Onafhankelijk van dat onderzoek, is Enertel wel verder gegaan met KPN Telecom om de capaciteit uit te breiden. KPN Telecom heeft aangegeven dat ze verwachten dat in de loop van dit jaar de problemen opgelost zullen worden. De methode die KPN Telecom voorstaat, is dat een deel van de bestaande bandbreedte tussen KPN Telecom en Enertel wordt opgeheven en dat ze aldus met de vrijkomende apparatuur op meer plaatsen in het land verbindingen op kunnen bouwen.

Enertel vs. KPN Telecom

Enertel was het hier niet mee eens, want dat betekende dat gedurende de opbouwfase van de nieuwe aansluitingen de totale capaciteit minder werd i.p.v. meer en dat bovendien de totale capaciteit gelijk bleef, terwijl iedereen weet dat Internetgebruik alleen maar toeneemt. Enertel heeft toen besloten om, vooruitlopend op de resultaten van het OPTA-onderzoek, een kort geding aan te spannen tegen KPN Telecom.

De eis van Enertel was dat KPN Telecom nu dan toch eindelijk de regionale koppelingen op zou leveren en dat er geen capaciteit ingeleverd dient te worden op het hoofdknooppunt in Amsterdam. Onlangs is de uitspraak geweest. De rechter heeft geen uitspraak gedaan over de plicht van KPN Telecom om de regionale aansluitingen versneld uit te voeren. De rechter heeft echter wel bepaald dat er geen capaciteit ingeleverd hoeft te worden in Amsterdam om de regionale knooppunten van capaciteit te voorzien.

Wat betekent dit nu voor u als klant? Jammer genoeg nog niet veel goeds. Iedereen belooft zo snel mogelijk te leveren, maar een datum wil of durft men niet afgeven. KPN Telecom stelt dat zij de Internet providers zonder problemen capaciteit kunnen bieden op hun eigen landelijke netwerk. Dit echter alleen tegen kosten die een factor 10 of meer hoger liggen. Daarnaast blijken (andere) partners van KPN Telecom weer wel binnen korte tijd extra aansluitingen gerealiseerd te krijgen. We hebben onlangs ook maar weer onze druk op Enertel opgevoerd, want zij moeten toch met een oplossing voor uw probleem komen.

We houden u op de hoogte. Meer kunnen wij, jammer genoeg, momenteel ook niet doen. Voor meer informatie kan ik u momenteel alleen verwijzen naar de nieuwsgroepen nl.internet.providers en nl.telecom. Ook via iaf.announce zullen we u op de hoogte houden. Ik verzoek u om problemen met het inbellen rechtstreeks aan mij te (blijven) melden.

LAATSTE NIEUWS

OPTA heeft een uitspraak gedaan in deze zaak, die in eerste instantie dus door Versatel is aangespannen. De uitspraak is te lezen op de site van de OPTA in Word 95 formaat.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading