PIP, POP en vPoP

Allereerst wens ik iedereen een gelukkig en voorspoedig 1998 toe. Dit is in veel media hèt moment om terug te zien op het afgelopen jaar. Dat zal ik u echter besparen. Ik kijk liever vooruit, want dit jaar staan weer een aantal veranderingen op stapel. De belangrijkste hiervan is wel het inrichten van vPoP's in samenwerking met EnerTel N.V..

Landelijke dekking

Als ik het over vPoP's heb, heeft dat betrekking op de landelijke dekking die binnen korte tijd operationeel zal zijn. Het begrip vPoP staat voor virtual Point of Presence. Van oudsher werd met een Point of Presence (PoP) de plaats aangeduid waar de provider inbelapparatuur had staan. Van daaruit werd dan via het eigen netwerk van de provider of het Internet contact gemaakt met de overige servers van de provider. Dit betekent voor de provider dat hij voldoende bandbreedte naar alle PoP's moet hebben liggen en dat er iemand rond moet rijden voor het onderhoud van die PoP's. Bij virtuele PoP's lijkt het alsof de provider apparatuur heeft staan binnen de verschillende basistariefgebieden. Telefoontjes die binnen komen op het nummer van de vPoP worden echter door de telefoon maatschappij doorgesluisd naar de echte PoP van de provider.

Het voordeel van echte vPoP's is dat je als provider het benodigd aantal inbellijnen kunt bepalen a.d.h.v. het totaal aantal klanten. Je hoeft geen rekening te houden met het potentieel aantal inbellers in een bepaalde regio. In dat geval moet de provider namelijk in iedere PoP zorgen voor voldoende inbellijnen om bezettonen te vermijden. Daarnaast is het ook niet nodig om extra verbindingen tussen de PoP's aan te leggen. Deze verbindingen moeten voldoende capaciteit hebben om iedereen goed te laten werken. Als een PoP constant gebruikt wordt door gebruikers met modems is er minder bandbreedte nodig dan voor ISDN-inbellers. Als het aantal gebruikers van ISDN plotseling toeneemt, moet ook de bandbreedte van de verbinding hierop aangepast worden. Om de kosten binnen de perken te houden, wordt deze bandbreedte vaak ergens tussen de 10% en 25% (bij IAF 100%) van de maximale capaciteit van de inbellers gehouden. Dit levert op toptijden zelfs slechte verbindingen met de servers van de provider zelf op.

De verbinding tussen de vPoP en de inbelapparatuur van IAF wordt door EnerTel verzorgd. Een inbeller maakt een verbinding met het telefoonnummer voor zijn regio. Daar wordt het signaal dan gedigitaliseerd door PTT telecom en vervolgens het EnerTel netwerk opgestuurd. Dit is een volledig digitaal glasvezelnetwerk. Iedere verbinding is 64kbps breed. Dit netwerk strekt zich uit tot in de kast met netwerkapparatuur van ons. Daar worden de 64kbps kanalen verzameld en in één of meerdere ISDN30's (PRI's) gestopt. Iedere PRI krijgt een eigen aansluiting op onze inbelapparatuur. Deze apparatuur is verbonden met het interne netwerk waarop ook de diverse servers staan. Daarnaast is de inbelapparatuur rechtstreeks verbonden met de router die de verbinding met het Internet verzorgt.

We hebben van EnerTel een datum gekregen waarop zij verwachten dat we de vPoP's kunnen gaan gebruiken. Op dat moment starten wij met de testen van de verbindingen. We zullen u op de hoogte houden via onze webpagina. Hierop worden ook de nieuwe telefoonnummers vermeld. Op het moment dat de testen goed zijn verlopen, krijgt iedereen een brief met de relevante informatie. Hierin staan de telefoonnummers en manieren om uw instellingen overeenkomstig te wijzigen.

Persoonlijke informatie pagina

Andere paginas die binnenkort op onze site zullen verschijnen zijn de PIP's. Dit staat voor Persoonlijke Informatie Pagina. Op deze pagina's zult u zelf een aantal zaken betreffende uw abonnement kunnen opvragen en eventueel wijzigen. Zaken waar we op dit moment aan denken zijn bijvoorbeeld het wijzigen van uw e-mail adres en het opvragen van uw inbeltijd. Daarnaast wordt gewerkt aan software waarmee het mogelijk is om uw mailbox te beheren zonder gebruik te maken van uw mailclient. Een belangrijke toepassing is bv. het verwijderen van berichten die te groot zijn voor uw mailclient. We kijken momenteel ook naar de mogelijkheid om berichten door te sturen naar uw GSM- telefoon. Een andere mogelijke optie wordt RoboPOP.

RoboPOP

RoboPOP is een softwarepakket waarmee het mogelijk is om andere mailboxen te legen en de berichten in uw persoonlijke mailbox bij IAF te plaatsen. Hierdoor ontstaat dus de mogelijkheid om in &eacute&eacuten keer al uw mailboxen te legen. Dit is handig voor personen die bij meerdere providers of bij hun werkgever ook een mailbox hebben. Maar ook bedrijven kunnen op deze wijze alle e-mail van medewerkers in de mailbox van het secretariaat laten plaatsen, onafhankelijk van de provider waar de mailbox zich bevindt. Met geschikte mailsoftware, die filtering ondersteunt, zijn de berichten vervolgens uit te splitsen en in de juiste folders te plaatsen.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading
Newer// Gebrabbel