Contents

Surfen binnen een branche

Iedereen heeft de mond vol van het World Wide Web. Voor veel mensen bestaat er niets anders op het Internet. Kijk bijvoorbeeld naar die gateways van het PTTnet naar Internet. Dat zijn bijna allemaal web- proxies. En vandaag ontving ik op de universiteit een e-mail van iemand die niet snapte dat nieuwsgroepen niet zo 1-2-3 met een webbrowser te bereiken waren. “Nieuwsgroepen zijn toch een onderdeel van het Web?” was zijn verbaasde uitroep. Ik wou me in deze Achterkrant eens richten op de gevolgen van WWW voor een enkele branche. En verwacht nu niet gelijk een overzicht van URL's van de bloeiendste branche. Ik richt mijn aandacht op de autobranche.

Enige jaren geleden was het Fiat, die als eerste het Web in Nederland gebruikte om een nieuw model aan te prijzen. Toen was de site volledig gericht op het nieuwe model Bravo/Brava, maar tegenwoordig hebben ze hun hele range van personenautos op de site staan. Het mooie van deze site vind ik de eenvoud. Meestal staat er niet meer dan een heel beeldscherm op een pagina. De structuur van de informatie is voor alle automodellen gelijk. Je vindt er snel alle informatie en het is zelfs mogelijk om de prijs van uw favoriete model, met opties, uit te laten rekenen.

Op de site van Mercedes begint men gelijk met informatie over de nieuwe A-serie. In zoverre nieuw dat hij de eland-test met goed gevolg af legt. Dit is wel begrijpelijk door al die commotie van de laatste tijd. Een mooie optie vind ik de mogelijkheid om twee modellen te vergelijken. Als je voor een merk hebt gekozen en een idee hebt van je wensen op modelgebied, geeft deze optie snel duidelijkheid. Het is alleen jammer dat je vervolgens een tabel krijgt waar de twee gekozen modellen gewoon naast elkaar staan, zonder dat er duidelijk wordt gemaakt wat de verschillen zijn. Oja, voor een impressie van de test met de oude A-versie, kunt u eens gaan kijken op de site Hatchoo bij mersedes/index.html.

Toyota heeft voor ongeveer dezelfde aanpak gekozen als Fiat. Toon de modellen op de eerste/tweede pagina en laat de (potentiële) klant kiezen. Je krijgt dan echter wel minder gestructureerd informatie. Het lijkt weer echt op een naar het Web vertaalde brochure. Je kunt echter wel eenvoudig de papieren brochure aanvragen of een afspraak voor een proefrit maken. Het leuke is dat er, omdat het op alle modellen leverbaar wordt, een korte uitleg van het GPS navigatiesysteem wordt gegeven.

Bij Citroen heb ik geen overzicht kunnen vinden van de beschikbare modellen. Hiermee lijkt het op de eerste site van Fiat. De enige modellen die op de site beschreven worden, zijn de Berlingo en de Xsara. De Berlingo is in principe dezelfde auto als de Peugeot Partner. Bij Peugeot hebben ze overigens een goede oplossing gevonden om de eerste pagina klein te houden (binnen een beeldscherm) en de gebruiker toch te kunnen laten kiezen voor het onderwerp dat hij/zij wil bekijken. Als hier voor de modellen wordt gekozen, komt er ook weer een pagina met afbeeldingen van de mogelijke modellen. Een leuke oplossing om de informatie aan te bieden, is het openen van een nieuw window met de specifieke informatie over een model. Hiervoor moet uw browser echter wel JavaScript ondersteunen. En ook hier is weer het formulier te vinden waarop aangegeven kan worden dat men een proefrit wil maken. Voor brochures wordt hier echter verwezen naar de dealers. Die zijn vervolgens wel weer op te zoeken op de site. Dat gebeurt op postcode.

Volvo schijnt in Nederland pas op het Web te zijn begonnen. Dit is de enige engelstalige site, die ik heb gevonden. Er stat prominent aangegeven dat de site nog in opbouw is en er wordt direct verwezen naar de site in Zweden, terwijl de Nederlandse site bij Volvo Data Belgium staat. Het is dan ook de pagina van de Volvo groep en niet zo zeer van de autotak van Volvo.

Al met al kan gesteld worden dat de autobranche goed vertegenwoordigd is op het World Wide Web. Ik denk dat zij naast de computerbranche procentueel het best vertegenwoordigd zijn. Dit is wel te verklaren met de opbouw van de branche. Ieder merk heeft zijn eigen landelijke organisatie met daar de dealers onder. Die zijn echter erg afhankelijk van de importeur of distributeur. Daarnaast is het totale aanbod aan producten niet zo groot, als eventuele opties buiten beschouwing worden gelaten. Veel sites lijken op elkaar, maar dat is niet vreemd als men bedenkt dat er niet veel methoden zijn om een modellenrange aan de bezoeker te presenteren. Maar toch heeft iedere site weer zijn eigen gezicht. Als het al niet het prominent gebruik van het logo is, dan is het wel met de standaard reclamekreten. Sommige fabrikanten kom ik echter vreemd genoeg niet tegen of juist helemaal niet met de informatie die je verwacht. Wie verwacht bijvoorbeeld bij Volkswagen een alcoholtest en verder niets? Ik niet.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading
Older// Allerhande