Contents

Het (Inter)net

Ik had deze achterkrant willen gebruiken om wat dieper op wat zaken in te gaan, maar toen ik mijn ideeën op een rijtje had staan, kwam PTT Telecom met haar verrassende persbericht over "Het Net". Voor de duidelijkheid herhaal ik hier nog even het kernpunt van dat bericht: “PTT Telecom maakt Internet voor iedereen bereikbaar. PTT Telecom biedt zijn ruim acht miljoen klanten vanaf september dit jaar toegang tot een nieuw landelijk netwerk waarover klanten elektronisch met elkaar kunnen communiceren.”

Dit bericht heeft veel gevoelens los gemaakt bij verschillende mensen, zowel bij potentiële klanten, andere telecom providers als Internet providers. Sommigen reageren verbijsterd en anderen lijken alleen maar blij. Ik zal proberen om het bericht te analyseren en aan te geven wat het voor IAF en haar klanten betekent. Daarnaast zullen er een aantal andere analyses worden gedaan. Binnen de Nederlandse vereniging van Internet providers (NLIP), waar IAF lid van is, is er ook al over gediscussieerd.

Voor de analyse moet ik het persbericht in een aantal stukken opsplitsen. In het begin van het persbericht wordt al gesproken over "acht miljoen klanten" Dit houdt volgens mij in dat klanten van andere telecom providers hier buiten blijven. Dit lijkt een eerste poging om aan klantenbinding te doen, voordat binnenkort de markt open gaat voor meerdere aanbieders van telefoondiensten. Dit is dan ook de reden voor een van de vragen van Kamerleden aan de minister:
"Is dit voornemen van PTT Telecom, nu de onafhankelijke post en telecommunicatie autoriteit nog niet is opgericht, voorgelegd aan de Tijdelijke Advies Commissie Telecom (TACT)?"
Ook aan de Europese Commissie zijn overeenkomstige vragen gesteld:
"Kan de Commissie mij meedelen of zij dit voornemen, gezien de huidige monopoliepositie op de Nederlandse markt van PTT Telecom op het gebied van telefonie, in overeenstemming acht met de Europese regelgeving inzake het mededingingsbeleid en liberalisatie van de telecommunicatie, die zich in een cruciale overgangsfase bevindt?"

Voor Internet providers gelden andere aandachtspunten. De PTT stelt dat zij geen toegang biedt tot het Internet maar alleen "Het Net" en dat voor verbindingen met het Internet gebruik gemaakt moet worden van de diensten van de bestaande providers. De PTT zorgt voor de koppeling tussen "Het Net" en de providers. Omdat de PTT de inbeldiensten tegen lokaal tarief aanbiedt, zou dit betekenen dat alle providers plotseling een landelijke dekking hebben. Dit lijkt me nu niet echt de bedoeling van de PTT. Wat gebeurt er dan wel? Waarschijnlijk zal een provider zich kunnen abonneren op een aantal basistariefgebieden. Tel daarnaast de extra kosten die nodig zijn om minstens een inbelpunt aan te sluiten op "Het Net" en dan komt men tot de conclusie dat de kosten voor de provider omhoog gaan.

Als de kosten voor een provider omhoog gaan, zijn er twee manieren om die kosten terug te krijgen. De eerste is het doorbelasten aan de klant en de tweede is het vergroten van het aantal klanten. Voor een provider die nog geen volledige dekking heeft, is het mogelijk om te proberen in andere gebieden uit te breiden. Daar moet dan wel opgebokst worden tegen de daar al gevestigde providers, maar als een goede dienst wordt geboden, bestaat de kans dat er nieuwe klanten bij komen. Of dat er genoeg zullen worden, is nog maar de vraag. Dan zou alsnog een tariefsverhoging noodzakelijk zijn. En dan komt iedere provider voor de vraag te staan of alle kosten integraal over alle inbellers verdeeld moeten worden of dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen mensen die inbellen op de bestaande inbelpunten of die via het nieuwe net en de nieuwe apparatuur binnen komen.

Voor de klanten komen er nog meer zaken die zij moeten overwegen buiten de keus voor een provider. Want de PTT stelt "ook electronic commerce (het elektronisch handelen via Internet) maakt deel uit van dit pakket." Houdt dit in dat er nu meer ongewenste e-mail gestuurd wordt? De PTT is daar al bang voor, want zij zeggen dat het mogelijk is om een e-mail adres te laten verwijderen uit de "bijbehorende elektronische adressengids". Maar als het e-mail adres afgeleid is van een telefoonnummer, kan iedereen zelf een gids samen stellen. Met wat programmering heb je als afzender geen last van adressen die niet blijken te bestaan. Dit lijkt dan op ongeadresseerde post in de brievenbus, maar daar kun je dan nog een sticker op plakken. Er zijn natuurlijk mensen die het leuk vinden om veel e-mail te ontvangen, maar ik denk dat de meeste mensen hier toch niet van gediend zijn.

U zult begrijpen dat een enkele Achterkrant niet groot genoeg is voor alle opmerkingen. Ik zal proberen u op de hoogte te houden via o.a. iaf.announce.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading