Contents

Vakantietijd, of de zoektocht naar tekst

Het is vakantietijd. Er verandert niet veel op het internet en bij IAF. Daarom vond ik dit een goede gelegenheid om eens een wat ander onderwerp aan te snijden. Als houder van een e-mail adres en frequent schrijver van nieuwsartikelen heb ik een aantal keren ongewenste e-mail mogen ontvangen. Ik denk dat sommigen van u hier ook al last/lust van hebben gehad. Misschien zijn er zelfs mensen die van plan zijn om dit voorbeeld te volgen. Vandaar dat ik me hier eens in heb verdiept.

Vroeger was het Internet een niet-commercieel gebied. De belangrijkste diensten waren e-mail en news en daar moest door de gebruiker voor betaald worden. Dat is natuurlijk nog steeds zo en niets is voor veel mensen erger dan te moeten betalen voor (ongewenste) reclame. Het feit dat je moet betalen voor reclame is op zich al heel vreemd. Vaak zorgt reclame er juist voor dat je zef bepaalde voordelen eraan overhoudt. Kijk maar eens om je heen. Reclame op de televisie zorgt ervoor dat er minder kijk- en luistergeld betaald hoeft te worden en/of dat er betere (ja, over smaak valt te twisten) programma's uitgezonden kunnen worden. Als er niemand reclame wilde maken in bushokjes, zouden er op heel veel plaatsen niet eens bushokjes zijn. Reclame op plattegronden in steden zorgt ervoor dat de betreffende gemeente die plattegronden kan plaatsen en onderhouden.

Spam

Er zijn sommige plaatsen waar je voor reclame-achtige zaken moet betalen, maar daar maak je de keuze of je betaalt of niet. En als je de reclame niet wenst, raak je ook geen geld kwijt. Je bent niet verplicht om de NS reisplanner te kopen of het rittenboekje van de lokale of regionale busmaatschappij. Maar met e-mail en news merk je vaak pas dat het reclame is als je er al voor betaald hebt. Of dat nu is doordat je langer ingelogd bent en dus meer inloguren moet betalen of dat het alleen maar om telefoontikken gaat, je bent het geld kwijt. Sommige nieuwsgroepen bevatten tegenwoordig al meer dan 50% reclame.

Tegenwoordig zie je ook steeds meer mensen die geen gewone signature met adres, telefoonnummer e.d. hebben, maar die er een mededeling in hebben gezet waarin ze duidelijk maken dat ze niet gediend zijn van ongewenste reclame en indien ze die wel ontvangen dat daarvoor door de afzender betaald moet worden. Of het werkt en hoe de betaling geregeld moet worden, weet ik niet. Sommige mensen melden dat ze al een aantal rekeningen verstuurd hebben. Ze vertellen er echter niet bij of die rekeningen betaald zijn.

De druppel die bij mij de emmer deed overlopen, was een (reclame-)mailtje over het programma ‘Lightning Bolt’. Dat is een programma dat je kunt kopen om vervolgens op de computer van je provider (IAF dus) te zetten. Dit start je dan en zelf kun je vervolgens uitloggen. Het programma blijft doordraaien en verzamelt adressen uit langskomende e-mail berichten en nieuwsartikelen. Aan al deze adressen gaat hij een reclameboodschap sturen, die je zelf hebt opgegeven.

Als voorzitter van uw provider schrok ik hier natuurlijk wel van. "Kan dit bij ons?", was dan ook mijn eerste vraag aan de systeembeheerders. Ik zag het al voor me. Honderden klanten die allemaal dat programma opstarten en e-mail gaan versturen. Onze computers komen nergens anders meer aan toe en de systeembheerders worden overspoeld met klachten. Een normale reactie van iemand, die zoiets onvangt, is namelijk vaak een boze brief aan de afzender èn aan de postmaster van de provider. Nu weet ik natuurlijk dat niet honderden van onze klanten dit van plan zijn, maar ook als maar een enkeling dit gaat doen, is dit een belasting die in het nadeel van alle andere klanten werkt. "Nee, dit kan niet", was dan ook de blijde boodschap die ik van onze systeembeheerders kreeg.

Voor degenen die hier iets meer over willen weten, verwijs ik naar het artikel "Advertising on Usenet: How To Do It, How Not To Do It" in o.a. de nieuwsgroep news.announce.newusers. In deze nieuwsgroep staan ook veel andere zaken die interessant zijn voor nieuwe gebruikers en oude rotten op het internet.

Ik had me voorgenomen om wat meer te schrijven over net-etiquette, zodat u weet wat wel of niet geaccepteerd wordt op het internet. Zodat u weet hoe u moet reageren als u zich ergens aan ergert of hoe u een aantal (beginners-)fouten kunt vermijden. Maar het verhaal over reclame is langer geworden dan ik gedacht had. Wilt u toch nog iets meer weten over net-etiquette, dan kunt u eens gaan kijken NLnet.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.