Verhuizing

De komende tijd zullen we flink wat tijd gaan besteden aan verhuizen. Nee, niet van onze technische ruimte. Dat heeft eind 2000 al plaatsgevonden. En bovendien zitten we nog volop in de afhandeling van de uitbreiding van die ruimte.

Ons kantoor verhuist. Het is niet helemaal correct, want het kantoor blijft natuurlijk staan waar het staat. Maar we trekken er uit en betrekken een nieuw kantoor. Van effectief net 40m2 gaan we naar ruim 120m2. De totale oppervlakte is officieel 140m2 maar daar gaat natuurlijk wat vanaf voor de pantry, toiletten en de trap naar boven. We zijn druk bezig met maken van plannen voor de inrichting. Dan blijkt dat een 3x zo veel ruimte niet gelijk staat aan 3x zo veel efficiënte ruimte.

Er waren al langere tijd plannen om te verhuizen, maar het is de laatste weken in een stroomversnelling geraakt. We zagen een goede aanbieding en zijn daar direct op ingegaan. Het pand ligt op het industrieterrein Marssteden in Enschede. Het ligt lekker dicht bij de snelweg en toch ook weer niet te ver verwijderd van de technische ruimte.

De Marssteden wordt aan de zuidzijde begrensd door de snelweg A35 en ons kantoor ligt aan de noordzijde. We kijken uit op het binnenterrein van het complex Marssteden Poort. En voor de broodnodige lunchwandelingen zitten we vlak bij de natuur van Twekkelo.

Telefoonnummers

Deze verhuizing betekent ook voor andere zaken een nieuw begin. In het oude pand deelden we met meerdere bedrijven dezelfde ISDN-aansluiting. In het nieuwe pand zal dat niet het geval zijn. Maar dat betekent wel dat we een nieuw telefoonnummer aan hebben moeten vragen. En we grijpen deze gelegenheid aan om aparte nummers voor de helpdesk, administratie enzovoorts in te stellen. Zodra we de nieuwe nummers weten, zullen we die op onze website bekend maken. En na de verhuizing zal op het oude nummer nog gedurende enige tijd een beantwoorder de nieuwe nummers doorgeven.

Tappen

Onlangs was er weer een Raad van Deelnemers van de NBIP. Die is dit keer in Hengelo gehouden. Gevolgd door een andere tapzaak, namelijk een bezoek aan de nieuwe fabriek van Grolsch. Die wordt toevallig door de A35 gescheiden van Marssteden. We worden dus eigenlijk buren.

Na de vergadering hebben we een uitleg gekregen over CIOT (Centraal Informatiepunt Opsporing Telecommunicatie). Momenteel is CIOT alleen in gebruik voor telefonie. Via dit informatiepunt kunnen opsporingsambtenaren abonneegegevens opvragen. Zo is eenvoudig op basis van een telefoonnummer het adres (ook dat van geheime nummers) op te vragen.

De voordracht vanuit het CIOT voor de Raad was omdat eind 2006 ook een dergelijk systeem moet zijn ingericht t.b.v. Internet. Iemand moet dan op basis van een IP adres de gegevens van de abonnee op kunnen vragen. Tijdens de voordracht hebben we het CIOT ook al huiswerk meegegeven, want een IP adres wijzigt toch wel wat vaker dan een telefoonnummer. En dus is exacte tijdsaanduiding gewenst. Maar het is weer niet zo dat een ambtenaar dan maar een IP adres en een periode op kan vragen. Want dan betreft het geen abonneegegeven meer, maar wordt gevraagd om verkeersgegevens. En dat valt niet onder de competentie van de CIOT en daarvoor heeft het College Bescherming Persoonsgegevens geen toestemming voor verleend.

Open Source

Om ook nog even op een oude Achterkrant terug te komen kan ik mijn ervaringen met Firefox als vervanger voor Internet Explorer en Thunderbird voor Outlook (Express) geven. Firefox gebruik ik al sinds eind vorig jaar. Mijn ervaring is dat 99% van de sites door Firefox net zo goed of beter worden weergegeven als door IE. En dat beter heeft dan met name betrekking op het verlost zijn van pop-up windows.

Thunderbird gebruik ik sinds begin dit jaar. Hoofdzakelijk voor het lezen van e-mail op een Exchange server. Ik ben hierbij vooral gecharmeerd van de filtermogelijkheden. Zaken die in O(E) totaal niet mogelijk zijn, zijn in Thunderbird een fluitje van een cent. En daarnaast natuurlijk de beveiliging tegen misselijke trucs van spammers.

ICTruimte Universiteit Twente

De opening is uitgesteld. Er moeten een aantal hoge heren aanwezig zijn en het is moeilijk om overlappende gaatjes in hun agenda's te vinden. Persoonlijk vind ik het jammer dat de datum van 21 maart (een nieuwe lente voor IT op de UT) niet haalbaar bleek. Maar daarnaast heb ik wat meer tijd om de inrichting te realiseren. En dat blijkt wel nodig. Voor de ene klus blijkt de levering van onderdelen een probleem te zijn. En een andere aannemer zat met ziektes waardoor het werk bijna een week stil heeft gelegen.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Verbouwing