Anti-virus

De hoeveelheid virussen neemt weer fors toe. Er gaat geen dag voorbij of er komen wel weer een paar virussen in mijn mailbox terecht. Tenminste tot eind vorige maand.

Wat is er dan vorige week gewijzigd, zult u vragen. U heeft waarschijnlijk nog steeds last van virussen. U krijgt nog steeds meldingen van uw anti-virus software. Of u gebruikt natuurlijk een systeem dat niet gevoelig is voor virussen. Zelf lezen wij ook onze mail op een "veilig" platform, maar we hebben wel maatregelen getroffen. Die maatregelen zijn een voorbereiding op een test naar de inzetbaarheid van anti-virus software op de mail-servers van IAF.

MailScanner

We zijn sinds vorige week bezig met testen van het softwarepakket MailScanner. Zoals de naam al zegt, scant dat pakket (geselecteerde) mail. Onderdeel van het pakket zijn (apart aan te schaffen) virusscanners en/of spamscanners. We kijken nu naar leveranciers van dergelijke, meer specifieke scanners.

En natuurlijk kijken we ook naar de invloed die het gebruik van dit systeem heeft op de kwaliteit van de dienstverlening. Hoe snel wordt de e-mail verwerkt? Hoe houdt de server zich eronder? Kan hij het aan of moet er geïnvesteerd worden in een zwaardere of zelfs een tweede machine? Is het systeem te configureren voor een verscheidenheid aan wensen van de klanten of zijn er straks maar twee mogelijkheden? Scannen of niet?

Wetgeving

Naast alle technische perikelen moeten we ook nog een aantal andere zaken onderzoeken. Hoe zit het met de geheimhoudingsplicht t.a.v. e-mail? Hoe zit het met de privacy van de ontvanger en de afzender? Wie is aansprakelijk als er onverhoopt toch een virus doorheen slipt? Allemaal vragen die we beantwoord moeten hebben voor we dit als nieuwe dienst kunnen, mogen en willen implementeren.

Kosten

Het is al zeker dat het scannen van e-mail een zwaardere belasting op onze mailservers zal op geven. Maar hoeveel is nog niet bekend. Net zo min als bekend is wat de kosten voor de anti-virus software bedragen. Een deel van de kosten zijn pas duidelijk als wij weten hoeveel potentiële gebruikers we kunnen verwachten.

Er zijn nog totaal geen uitgekristaliseerde ideeën over de berekeningswijze. Wordt er een prijs gehangen aan ieder gescand e-mail bericht of aan ieder gevonden virus? Wordt er per mailbox gefactureerd of per e-mail adres? Gedeeltelijk kan deze vraag natuurlijk beantwoord worden door te kijken naar de kosten die het scannen kost. Maar daarbij moet niet vergeten worden dat ook de afhandeling van de administratie geld kost. Zo kan het lijken dat factureren per bericht zinnig is, maar dat er vervolgens een administratieve toeslag geheven moet worden. We zijn er nog niet uit. Heeft u ideeën, laat het ons dan weten.

Anti-spam

Als we toch aan het scannen zijn en virussen blokkeren, waarom dan niet gelijk ook spam blokkeren? In de eerste plaats kent spam een grotere diversiteit en in de tweede plaats hebben de meeste anti-spam maatregelen meer of minder "onschuldige slachtoffers" tot gevolg. We zullen derhalve geen echte blokkade opwerpen tegen spam, maar we zullen u helpen om optimaal gebruik te maken van de filtermogelijkheden die in uw mailprogramma zitten. Ook hier hoort u meer over zodra een en ander gereed is om geïmplementeerd te worden.

Onschuldige slachtoffers?

Wat wordt verstaan onder een onschuldig slachtoffer van een anti-spam maatregel? In eerste instantie kun je denken aan iedereen die geen spam verstuurt, maar toch door het spamfilter wordt geblokkeerd. Dat klopt voor filters die aan de hand van de inhoud proberen te bepalen of iets spam is. Ik ben echter van mening dat het niet klopt voor mensen wiens e-mail wordt geblokkeerd omdat hun ISP niet door het filter komt. Die ISP wordt namelijk geblokkeerd omdat hij weigert op te treden tegen spammende klanten. Hij weet dat hij in filters staat en hij trekt zijn "onschuldige" klanten willens en wetens mee in de blokkade. Hij is maar wat blij met die extra betalende klanten, want dan hoeft hij de kosten voor het afhandelen van het verkeer gerelateerd aan spam niet alleen op de spammers te verhalen. Pas als zijn eigen klanten gaan klagen (of nog beter: opstappen) zal hij zich bezinnen op zijn gedrag in de richting van zijn spammende klanten.

Herinnering

Denkt u er aan om uw instellingen aan te passen aan ons nieuwe telefoonnummer?

06760-IAFBV
06760-42328

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.

More Reading
Newer// Veiligheid
Older// xDSL?