Internetten zonder tikken

Voor de meeste gebruikers blijven de telefoontikken de grootste kostenpost bij het gebruik van Internet. Net zo lang als er gebruikers zijn van Internet, zo lang wordt ook gezocht naar methoden om die kostpost te verminderen of zelfs helemaal weg te werken. De eenvoudigste wijze om die kostenpost te verminderen is de keuze voor een provider die een inbelpunt heeft waar men naar toe kan bellen tegen lokaal tarief. Zoals u weet biedt de Stichting deze mogelijkheid sinds begin dit jaar.

Huurlijnen

Bedrijven die Internet intensief gebruiken kiezen op een gegeven moment vaak voor een huurlijn. Ook hier is de laatste tijd een grotere keuze ontstaan. Was de keuze een paar jaar geleden beperkt tot (toen nog) PTT telecom waar men kon kiezen tussen een analoge en een digitale verbinding, tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die zich op dit gebied begeven. Omdat dit niet de investeringen van eigen telefooncentrales met zich mee brengt, is dit meestal het eerste gebied waar de nieuwe telecomproviders zich op richten. Zo was de aansluiting van onze site in Enschede één van de eerste verbindingen van (toen nog) Kabel Oost. Tegenwoordig heet die provider Castel (Twente).

Voor particulieren is deze oplossing echter vaak te duur. We hebben in de loop van ons bestaan toch een aantal aanvragen gehad van particulieren, maar die haakten meestal af toen ze de prijs van de huurlijn vernamen. En ook de kosten voor de aansluiting zijn hoger, want waar in een inbelsituatie meerdere klanten samen de prijs van een inbelpoort opbrengen, moet dat nu door één klant gedaan worden.

Kabelinternet

Sinds enige jaren zijn er onderzoeken uitgevoerd en pogingen gedaan om Internet via de kabel in te voeren. Zelf heb ik enige jaren geleden meegedaan aan een proef van Kabel Oost met zgn. kabelmodems. Deze modems zetten het signaal op de kabel om naar een telefoniesignaal. Je kon er een gewoon telefoontoestel op aansluiten maar ook een modem. De kwaliteit van de verbinding was echter te slecht om een dataverbinding open te houden. De proef is dan ook na enkele maanden beëindigd. Maar sinds ongeveer een jaar is de toepassing van de kabel in een stroomversnelling terecht gekomen.

Op dit moment wordt Internet via de kabel aangeboden door een aantal kabelleveranciers. De meeste bieden naast de kabelaansluiting ook de Internettoegang. Er is dus geen keuze mogelijk. Op dit moment noemen alle leveranciers het nog proeven, omdat ze weten dat ze ook andere Internet providers toe moeten laten zodra het algemeen aangeboden wordt. En dat is een probleem. De meeste leveranciers hebben namelijk niet de ervaring die nodig is voor een goede service op het gebied van Internet en die wel beschikbaar is bij een al lang(er) bestaande Internet provider. Momenteel zijn mij twee Internet providers bekend, die samen werken met een kabelleverancier. Dat zijn XS4ALL en Euronet. Zelf zijn we sinds kort in overleg met Castel.

Een groot probleem bij de meeste providers via de kabel, is de capaciteit van de link naar Internet. Er wordt gesteld dat de verbinding die men in huis krijgt tientallen malen sneller is dan ISDN. Dit klopt ook. Maar de truuk zit in het deel "in huis" Anders dan bij het inbellen, krijgt men geen eigen verbinding met het inbelnetwerk van de provider, maar men deelt de beschikbare verbinding met weinig tot veel andere gebruikers. Als er niet veel gebruikers actief zijn, heeft men de beschikking over de volledige bandbreedte. Maar een eigen vaste aansluiting is voor veel mensen direct de gelegenheid om zelf maar een webserver in te richten of allerlei leuke software op te halen. Het blijkt dat vooral de actievere gebruikers van Internet kiezen voor een kabelaansluiting. Voor anderen is de hogere prijs niet interessant.

Een goede informatiebron voor de perikelen met Internet via de kabel, zijn de nieuwsgroepen nl.internet.algemeen en nl.internet.providers. Men moet zich een goed beeld vormen voor de beslissing genomen wordt om de stap naar de kabel te maken. Het nadeel van Internet via de kabel blijft voorlopig echter nog steeds: Men kan niet kiezen voor een bepaalde kabelleverancier en/of Internet provider. Als men een slechte service krijgt, bestaat er geen mogelijkheid om over te stappen anders dan terug naar inbellen via KPN telecom bij de oude vertrouwde Internet provider.

IAF heeft onlangs met Castel over kabelinternet gesproken. Castel heeft aangegeven hier voorlopig nog niet aan te beginnen. Ze zijn op de hoogte van de problemen zoals die bij de andere providers optreden.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading
Newer// Ziekte(s)