Contents

Enquetes en onderzoeken

Net als bij andere diensten die aan consumenten worden verkocht, worden er ook voor en door providers onderzoeken en enquêtes uitgevoerd. De meeste onderzoeken hebben betrekking op de grote landelijke providers. Daarnaast wordt ook van de klanten gevraagd om enquêtes in te vullen met betrekking tot hun ervaringen met bepaalde providers.

Een site waar ik graag kom, is die van de onderzoeker Zwiet. In de on-line enquête kom ik IAF niet (vaak) tegen, maar de enquêtes geven wel een indruk van de kwaliteit van de andere providers. Het invullen van de enquête kost maar enkele minuten, dus ik zie geen reden waarom klanten van IAF dat niet zouden doen. Natuurlijk zou ik zelf ook de gegevens in kunnen vullen, maar ik ben niet helemaal objectief. Maar ik ben ook niet bang voor de uitkomst als u één en ander invult.

Een instelling die de snelheid van het Internet in de gaten houdt, is het Instituut voor Internet-Snelheidsmeting (IVIS). Dit instituut gaat uit van de gemiddelde snelheid waarmee informatie van een website wordt opgehaald. Als er genoeg klanten van een provider de test uitvoeren, is de gemiddelde snelheid van die provider te bepalen in verhouding tot de snelheid van andere providers. Tevens is, ook na voldoende metingen, de snelheid van de verschillende websites te bepalen.

Hier kan ik wel met een gerust hart een aantal keren een test uitvoeren. De tests zijn volledig objectief en eigenlijk alleen afhankelijk van de snelheid van het eigen modem en de link tussen de provider en het Internet. Afgaande op de weg die de data van de websites naar mijn machine aflegt, bereik ik heel goede resultaten. Ik maak gebruik van de proxy-server (proxy.iaf.nl). Verkeer gaat dus van de website eerst naar de proxy in Groningen. Vandaar gaat de informatie weer via het Internet naar onze site in Enschede. Daar gaat deze informatie via 33k6 modems naar een linux-machine thuis, die als router fungeert. Die machine zet de informatie op het ethernet waar mijn machine het dan weer vanaf pakt. En nog meldt IVIS dat mijn waarde rond het gemiddelde ligt. Ik heb het natuurlijk ook zonder proxy-server geprobeerd, maar dan krijg ik slechtere waardes.

Op de indexpagina van IVIS (www.fileweb.nl) zijn een aantal interessante grafieken te zien. De grafiek van de afgelopen 24 uur geeft vaak een redelijk vlak verloop aan. Als u echter de grafiek van het gemiddelde verloop over een dag bekijkt, zult u zien dat het (Nederlandse deel van het) Internet beduidend minder druk wordt na middernacht en rond 6 uur 's middags weer drukker begint te worden. Rond het ontbijt is het even wat drukker. Tijdens het luch en diner wordt het weer wat rustiger.

Het feit dat de zaterdag en de zondag drukker zijn dan de doordeweekse dagen is te verwachten. Die doordeweekse dagen geven tamelijk constant een index van 300 te zien. Alleen de donderdag en de woensdag vallen in dit kader op. Als we de gegevens van de laatste maand bekijken, lijkt het gebruik van Internet ook nog steeds toe te nemen.

Zou je hier wat conclusies kunnen trekken? Nee, zal een statisticus zeggen, maar ik ben geen statisticus dus ik doe het toch. Mijn eerste conclusie is dat de gemiddelde Internetter 's morgens bij het ontbijt nog even het Internet op gaat, maar tijdens zijn andere "eettijdstippen" socialer is en samen met anderen het beeldscherm de rug toekeert. Kijkend naar mijn eigen situatie kan ik zeggen, dat ik samen met collegae ga lunchen en wandelen en met mijn vriendin dineer. Het klopt dus. Dan durf ik ook mijn volgende stelling te poneren. Het is op donderdag rustiger omdat in de meeste steden dan koopavond is en er dan meer mensen in de stad dan achter het beeldscherm te vinden zijn. De woensdag is drukker, omdat op de woensdagmiddag de kinderen van de basisschool vrij zijn.

Even terugkomen op wat postings over onze newsserver. Het lijkt er op dat een aantal acties hebben geholpen. We hebben echter ook gemerkt dat we niet alle artikelen aangeboden krijgen, omdat de server van NLnet ook niet alles heeft of aan kan. Een reden hiervoor is het stijgend aantal ongewenste berichten. Dit kan ook op de meest stabiele newsservers voor problemen zorgen. Maar er wordt hard aan gewerkt om dat zo min mogelijk te laten gebeuren. Nieuwe apparatuur hiervoor is in bestelling.

Ook de overlast van e-mail spammers proberen we zo veel mogelijk te verminderen. In de eerste instantie door het misbruik van onze mailserver te blokkeren. Als u denkt hiervan last te hebben, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. In een volgende achterkrant zal ik hier verder op ingaan.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Foundation.

More Reading