Hotels

Ik heb al eerder aangegeven dat ik tegenwoordig op vakanties hotels zo'n beetje op het laatst boek. Het komt regelmatig voor dat we bij het ontbijt pas een hotel boeken. Dan weten we in ieder geval welke kant we op moeten rijden. Dit jaar hebben we een paar dagen vantevoren geboekt. We moesten het vliegtuig terug naar huis halen en wilden niet het risico lopen te ver van het vliegveld terecht te komen.

Intercontinental

Het begon eigenlijk toen ik voor een security conferentie in Miami was. Bij hotels en autoverhuurders proberen ze je altijd meer aan te smeren dan wat je oorspronkelijk geboekt had. Dat was hier niet anders. Normaal valt het voordeel tegen. Je bent maar een paar dagen in het hotel en je haalt de kosten er niet uit. Want dat is wat ik dan wil weten. Haal ik de kosten van de klantkaart er uit tijdens dat ene bezoek? De kans is namelijk groot dat ik er na die ene boeking nooit meer gebruik van zal maken.

In dit geval haalde ik de kosten er wel uit. Het was zo'n hotel in de prijsklasse waar je ontbijt en internet afzonderlijk moest betalen. Behalve als je een kaart had. Ook andere zaken waren goedkoper of kreeg je uitgebreider met de kaart. Met al die voordelen had ik de kaart er op een paar $ na uit. De laatste stap was een upgrade naar een suite met uitzicht op de oceaan.

Zoals gebruikelijk kwam Pauline na afloop van het congres voor een rondreis en we hebben die kaart toen steeds gebruikt voor het boeken van hotels van dezelfde keten. Niet meer van die prijsklasse, maar in ieder geval allemaal goede hotels op prettige locaties.

Californië

We hebben de kaart een aantal jaar naar tevredenheid gebruikt tot we in Californië een rondreis wilden maken. Rond San Fransisco waren nog wel hotels te vinden maar verder naar het zuiden hadden we niets meer aan de kaart. Daar zit je aan het ontbijt en in de richting waarin we wilden reizen (Death Valley) was geen hotel te boeken. We hebben vervolgens een aantal sites bekeken en getest om te zien welke het beste aan onze wensen voor hotels in de omgeving voldeden. Uiteindelijk zijn we bij hotels.com uitgekomen.

Hotels.com

Dit jaar hadden we een trip van Mountain View naar Seattle en terug gepland. Het is een heel eind rijden, dus we besloten het te doen met twee overnachtingen onderweg. Dat gaf ons ook nog een dag om in Seattle zelf rond te kijken en waren we op tijd terug bij SFO om het vliegtuig naar Amsterdam te pakken.

Hoe simpel gaat dat dan? Je begint natuurlijk met een locatie. Als je zo maar wat rond wilt reizen, kies je de huidige locatie. Je krijgt natuurlijk een heleboel hotels in de directe omgeving te zien, maar je kunt langzaam maar zeker verder gaan kijken. Tot je op een afstand zit die je die dag zou willen rijden. Dat laatste gaat het eenvoudigste door te kiezen voor een map met mogelijke hotels. Zoom uit, kies een richting of omgeving en zoom daar weer in. Klik wat rond tot je een leuk hotel hebt gevonden en boek dat.

De andere oplossing, die wij dit jaar veel gebruikten, was het selecteren van een stad op de gewenste afstand tussen San Francisco en Seattle. In dit geval kun je het beste vasthouden aan de lijst met hotels. Gesorteerd op het criterium dat je wilt. Onze voorkeur gaat hierbij uit naar de beoordeling van het hotel door andere gasten. En bij voorkeur nog gefilterd op het aantal sterren. Twee, of zelfs maar een, ster is niet iets waar wij willen slapen.

Hotel

Een punt waar wij in ieder geval altijd naar kijken is internet toegang en dan met name in de kamer. We hebben wel vaker meegemaakt dat er gratis wifi was, maar alleen in de lounge. Dat is leuk om even te zitten, maar je bent toch wat vrijer in je eigen kamer.

Een ander punt is ontbijt. Dat willen we eigenlijk wel graag hebben, want met een lege maag een paar uur gaan rijden, is geen pretje. En ik heb ook niet echt een goed gevoel bij een ontbijt van MacDonalds. Maar ook dit kan natuurlijk verkeerd uitpakken. Op de terugweg naar SFO kwamen we in een hotel met een luxe restaurant. Het ontbijt was net zo luxe en niet wat wij als simpele Nederlanders zo vroeg al konden verteren. Een ander hotel had ook een luxe lounge restaurant, maar daar was het ontbijt weer heel simpel. Continental, al snap ik niet welk continent ze daarmee bedoelden.

In Amerika is alles groter, dus ook de kamers. De meeste kamers zijn groot genoeg voor een king bed of voor twee queen bedden. Wij kiezen meestal voor twee queens. Niet omdat we dan niet in hetzelfde bed hoeven te slapen. Nee, we gebruiken een bed voor onze koffers en de andere voor onze broodnodige slaap. Dat levert ook verrassingen op. Zoals in het hotel in Seattle. Daar stonden de bedden niet in dezelfde kamer. We bleken voor die, best redelijke, prijs in een suite terecht te zijn gekomen. Een zitkamer met keuken en eettafel, twee slaapkamers en twee badkamers.

Disclaimer

Dit artikel is eerder gepubliceerd als een officiële Achterkrant voor Internet Access Facilities.